zondag 17 april 2022

17 april 2022


Dag van:
Het is een Stille Pasen in de kerk vandaag....
Als ik even via YouTube wil kijken hoe het fluitspel van Willem in de kerk klinkt, blijft het stil....
Zijn vingers zie ik bewegen, ik weet dus welke noot bij speelt, maar geluid ho maar....
Ik tip direct het streambeamteam in de groepsapp, waar ook ik deel van uitmaak....
Bij ons gisteren werkte het nog....
Er wordt, na vanmorgen de laatste reactie, alleen niet op mijn app gereageerd....
De kijkers via YouTube zullen het zonder geluid moeten doen....

Dan mijn bed maar uit...

Met inmiddels weer drie op aanvraag projecten haken in de wachtrij, heb ik weer wat om handen en dus iets om voor uit bed te komen....
En trouwens.....kijk die zon eens....
Dit zijn nou echte Paasdagen...


Nou ja, behalve dan dat mijn kleinkinderen de leeftijd van paaseitjes bij oma zoeken voorbij zijn....
En dat was toch altijd een leuke tijd....
Oma houdt van zulke tradities...
Maar nu gaan ze hun eigen gang, en dat is ook goed...
Britt naar de reptielenbeurs want ze wil een slang voor haar verjaardag...
Bij ons staat al dagen een terrarium in de schuur, maar dat weet ze natuurlijk niet....
Toch iets heel anders dan paaseieren zoeken nietwaar....


Een van de bekendste tradities is het eten en verstoppen van (chocolade) eieren.... Volgens Tabitha van Krimpen, Jonge Theoloog des Vaderlands, is dat deels terug te leiden naar het christendom. "Het is een christelijk gebruik om in de vastentijd – veertig dagen voor Pasen - geen eieren te eten......
Met Pasen stopt het vasten en worden dus weer eieren gegeten."......Het verstoppen ervan heeft dan weer te maken met invloeden van een andere cultuur die zijn overgenomen door het christendom..... 
Het heidendom zag iets goddelijks in eieren en stopten ze daarom onder de grond, in de hoop dat die vruchtbaar zou worden", legt Van Krimpen uit.....
Het verven van eieren is niet een algemeen christelijk gebruik, maar kan er wel mee in verband worden gebracht.....
Zo wordt het in de orthodoxe kerk en in Italië wel gedaan......
"Het ei met witte schaal staat symbool voor het graf van Jezus, het ei verven ze dan rood......dat is zijn bloed wanneer hij sterft....
Daarna breken ze de eischaal open waardoor barsten ontstaan en die symboliseren op hun beurt dan het graf van Jezus open staat." (Bron RTL Nieuws)...
Toch leuk bedacht....

Handhaving naast de deur...

Wat nu weer?.....
Na the Passion met zijn Pilatus, onze ontruimingsoefening en taxi busjes controle, slaat de angst je meteen om het hart...
Er zal toch geen kind te water....
Neeeeeej......dan zou er wel politie en ambulance staan....
Dan zie ik, aan de andere kant van het grasveldje, het hoofd van de buurman over zijn schutting komen...
Hij is de beller dus.....en hij wil verhaal halen over dat belachelijke plastic dat ze onder ons bruggetje hebben bevestigd...
Het plastic dat zijn doel, restanten afgeschuurd grit opvangen, volkomen voorbij schiet....
Plastic scheurt namelijk in de wind...
En boven water, open gebied dus, staat gemiddeld meer wind dan elders...
Gevolg plastic kapot, grid n het water en veel geluid van wapperende flarden...
Buurman heeft gelijk hoor....maar moet dat nou op eerste paasdag??....

Ik ga gauw weer naar binnen...

Voor mij geen Pasen zonder Urbi et Orbi....
Ik ben verre van katholieke poppenkast maar dit wil ik toch echt elk jaar zien...
En daarbij....ik mag deze paus graag...
Franciscus riep meermaals op tot vrede, en sprak de hoop uit dat er een einde komt aan "het machtsvertoon" in deze oorlog en het lijden van Oekraïners...... 
"Alstublieft, laten we niet wennen aan de oorlog", drukte hij de mensheid op het hart.....
"Laten we met luide stem om vrede roepen."
Hij had trouwens nog veel meer mooie woorden dit keer...
Ook over de twijfel in je geloof dat je van dit geweld allemaal zou kunnen krijgen... Maar dat we juist de liefde en troost nu zo hard nodig hebben....
Maar geen woord over de tulpen....
Geen 'bedankt voor die bloemen'...
Maar de paus zag er ook moe uit en heeft last van een versleten heup...


Trouwens al gehoord van die rel om die Oekraïne tulp....?
Die prachtige geel blauwe tulp waar de hele wereld een hovenier uit Nederland, die ermee stuntte, nu het hoofd gek om zeurt...
Die tulp bestaat helemaal niet....
Die wordt geverfd....
Ook een heel lastig proces ... witte tulp ... gespleten stengel....in gele en blauwe inkt....maar dus niet als tulpenbol verkrijgbaar....

Willem weer thuis...

En Willem wil zijn brunch....
Gezellig buiten aan het water.... Bij het geluid van wapperend plastic.... Waar geen eend meer langskomt...
Hij zal dus al dat brood echt zelf op moeten eten dit keer...
Willem bevalt het prima....
Ik kan gewoon niet zo goed tegen veel eten overdag...
Slecht voor de maag...
En dus val ik van de ellendigheid op mijn tuinstoel in slaap...
Als ik wakker word ligt Willem echter ook te slapen....op de bank...
Maar vast om andere redenen dan ik...
Iets met uitbuiken of zo....

Willem en kip...

Zonder kip, geen paaseieren natuurlijk...
Willem kan goed zonder paashaas maar het ontbreken van zijn gevederde vriendenvoedsel is voor hem onmogelijk.....
De kip past nét in de airfryer...je moest de poten even aanduwen....
Al snel ruik ik de kip op een manier waarop je die niet wil ruiken....
Ik hoor Willem in paniek naar de airfryer rennen....
Zelf lig ik heerlijk in bad...
Hij draait de kip...stelt de temperatuur opnieuw in en keert terug naar de 'beker finale'....


Enfin.... Onze eerste paasdag zit erop...
Eer ik uit bad was had Willem, die zei dat het wel veel was zo'n hele kip, en hij ook wat voor morgen zou bewaren,  de kip in completo al op...
Hij was heerlijk....
"Ja hij was wel groot maar ik kon hem met gemak op"....
Waarop ik hem enkel nog maar corrigeer met het feit dat kip vrouwelijk is....en me verder maar nergens meer over verbaas....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten