zaterdag 2 april 2022

2 april 2022


Dag van:
Vanmorgen lees ik een beregoed artikel over autisme...
Natuurlijk stuur ik dat direct naar collega's waarvan ik weet dat ze er affiniteit mee hebben of ermee werken...
En eigenijk hebben wij op school er allemaal wel eentje of meer in de klas....
Later op de dag lees ik zelfs een artikel in de krant over het voordeel voor een werkgever om iemand met autisme op de werkvloer te hebben....
Wauw,  wat goed dat er eens over geschreven wordt....het lijkt wel Wereld autismedag denk ik nog...
Maar sterker nog... het ís dus Wereld autismedag....!

Ruim 1% van de Nederlanders, ongeveer 200.000 mensen, heeft autisme. .....
Maar er zijn er vele veeeeeele malen meer, die autistische kenmerken hebben....
Volgens psychiater en hoogleraar autisme Wouter Staal is autisme de ‘verzamelnaam voor gedragskenmerken die duiden op een kwetsbaarheid op de volgende gebieden: sociale interactie, communicatie, flexibiliteit in denken en handelen en het filteren en integreren van informatie.’........
De meeste mensen met autisme hebben een normale tot hoge intelligentie......
Naar schatting 30 % heeft een verstandelijke beperking.......
Ook verwerken mensen met autisme informatie op een andere manier in de hersenen dan mensen zonder autisme......
Dit geldt nadrukkelijk óók voor informatie die binnenkomt via de zintuigen.......
Veel mensen met autisme hebben te maken met sensorische over- of ondergevoeligheid.......
In de klas ben je dan ook constant op zoek naar welke prikkels kinderen met autisme in de weg zitten...
Waar ligt hun grens....?
Wanneer wordt het hen teveel... en waarvan...?

Ik heb een kleindochter met autisme....

Mijn kleindochter is nu dik in de puberteit.... in mei wordt ze achttien...
En nu is de puberteit voor ieder kind een worsteling (ja ja ook voor de ouders).... maar voor pubers met autisme is het een soms bijna een lijdensweg...
Ze hebben heel goed door dat ze anders zijn... en mijn kleindochter gaat op hoog niveau op zoek naar waar dat anders dan vandaan komt....
Nu gaat het dus niet over mij maar over mijn kleindochter en aangezien ik hun privacy hoog heb zitten zal ik niet in detail treden....
Om het kort te zeggen..... ze zit verstrikt in het anders zijn waardoor ze zo goed als haar talenten, die ze júíst heeft, uit het oog verliest....
Gelukkig is er hulp... professionele hulp....
Want hoe graag je als ouders of oma ook wil helpen... dit moet je aan deskundigen over laten...
Je kunt er alleen maar zijn en haar steunen....

Nou heb ik het zo regelmatig over de dag van.... en notabene deze... Wereld autismedag.... had ik bijna over het hoofd gezien...
Meestal gebruik ik zulke dagen als anekdotische blog opvulling.... vandaag voel ik ineens hoor belangrijk het is dat 'dagen van'  er zijn....
Gewoon om er even net iets meer aandacht aan te geven... in het zonnetje te zetten... de schaduw eraf te halen....
Voortaan zal ik er toch anders naar kijken...!!


"Zullen we uit eten gaan vanavond Wampie?"..
Mwoh.... voor mij hoeft dat niet zo... zeker niet als ik hoor dat hij naar het wok restaurant wil en ik spontaan fantomische loempia geuren in mijn neus krijg...
Maar ach... hij wil zo graag... goed voor de relatie denk ik dus....
Ik open de website om te reserveren....
Volgens mij is het niet alleen Wereld autismedag.... maar ook Arnhemse wokdag.....
Van half vijf tot acht uur is alles bezet....
Dat gaat hem niet worden Willem....
"Maar we kunnen toch ook om acht uur gaan....?"
Dat ga jij niet volhouden Willem....
"Jawel dat ga ik proberen"...
Naargeestig probeert ik nu al iets te bedenken om van half zes tot kwart voor acht weg te kunnen zijn.... want dat gaat hem dus niet lukken hè.... en dan zit ik met gezemel en gezever....
Ik kan helaas niks bedenken.... op boodschappen doen na, maar die heb ik niet nodig want we gaan immers uit eten....

Het is kwart over vijf....
"Ik weet niet of het me gaat lukken Wampie"...
Je zult wel moeten want ik heb niks in huis en ik heb al gereserveerd....
Half zes....
"Ik ga me maar vast scheren geloof ik...."
Doe dat....
Kwart voor zes.....
"Ik ben naar van de honger Wampie"....
De kindertjes in de derde wereld hebben honger Willem... jij niet....
Zes uur....
"Heb je niks te snaaien in huis?"....
Jawel hoor.... knoflook toastjes.....
"Geef maar"....
Half zeven
"Het vult niet Wampie"....
(Mijn hemel nog anderhalf uur dit gezeur)
Neem er nog een paar Willem....
Half acht....
"Kunnen we niet alvast langzaam rijden erheen?"....
Nee Willem... ik ga me nu omkleden....
"Niet te lang hè "....
Grom......

We kunnen gaan....
In de auto begint hij al over de haring die altijd bij de sushi ligt...
"Ik neem een bord vol"...
Doe dat Willem ....
"Als het maar niet te druk is"...
En wat denk je.... het is druk... ze staan zelfs dubbel geparkeerd....
Maar er is gelukkig natuurlijk nog een tafeltje voor twee... naast 5 groepstafels voor 14 personen....
Maakt dus 5x14.... zeventig man... en vrouw.... en kind.... gekakel.... gejengel....
En in totaal kan er geloof ik 700 man in dat restaurant... dus is het bij de buffetten dringen...
Ik wacht wel even Willem...
Willem hoort het niet.... hij is al weg....
En komt terug....
"De haring is op".....
Willem kom op... er ligt genoeg ander lekkers....
Hij houdt een medewerker aan en vraagt naar de haring...
Hij komt weer zitten....2 minuten... en staat weer op....
"Is de haring er al"....
Ze zijn bezig meneer....

Hij gaat weer zitten... zijn bord mosselen.... garnalen... zalm.. makreel... onaangeroerd...
Hij staat weer op....
'Is de haring er nu al'....
Sorry meneer gedoe in de keuken...
Nou durf ik te wedden dat er geen gedoe in de keuken is maar dat ze de haring aan het ontdooien zijn....
Willem gaat weer zitten... neemt één hap van de zalm en staat weer op....
Komt terug... zonder haring...
3 minuten... staat weer op...
Komt terug... zonder haring...
3 minuten... staat weer op....
De mensen naast ons beginnen al raar te kijken...
En hij komt terug... mét haring....
Heb je al gevoeld Willem....?
"Hij is koud"...
Dat bedoel ik....
Enfin... om negen uur heeft Willem zijn eerste bordje haring op.... er volgen er meer....
Nou ja ..... tot de schaal op is....
En dat is binnen een half uur....
Arme Willem....



2 opmerkingen:

  1. Ik heb het voorgelezen en liggen allebei dubbel van het lachen🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    BeantwoordenVerwijderen