zondag 19 augustus 2018

19 augustus 2018

Dag van:
Willem moet optreden in Drachten...
Veel te vroeg gaat het dan dus van..... ben je al wakker... ik ga weg.... de honden moeten nog eten... en let je op Blitz want die loopt wat mank... nee ik weet niet hoe laat ik er weer ben.... misschien ergens soep eten, koffie drinken of misschien toch niet... en hou je Borre in de gaten.... en dochter 2 komt in de loop van de dag terug van de logeerpartij bij haar vriendinnetje.... en... en. . en...
Mijn hoofd draait overuren op dit vroege tijdstip...
Van..... weet je wat.... rij lekker naar Drachten en laat mij even wakker worden, dan komt vast alles goed....(ouwe zeur denk ik er dan altijd even stiekem achteraan)...
Van.... een uurtje later... de telefoon.... Willem. .(wie anders zo vroeg?)....
Loopt Blitz nog mank..... ?
Geen idee Willem, Blitz slaapt nog en is niet van haar plek geweest....
Oh.... ik rij nu langs een bus.......
Willem wat moet ik met die informatie. ..?
Hou je Blitz wel in de gaten. ..want Borre kwam na een piep heel schuldbewust naar de keuken gerend....?
Ja Willem doe ik....
Laat Blitz even lopen nu dan....
Nee Willem want ik ben net even boven om me om te kleden...? (Hij vraagt nog net niet wat ik aantrek zeg)...
Ik rij nu bij een kruispunt....
Dan zou ik maar gauw ophangen Willem want rijden en bellen kan je duur komen te staan...
Ik héb nog heel veel tijd over voor ik moet beginnen....
Dan moet je de volgende keer wat later vertrekken schat...
Ja maar als er onderweg wat gebeurd of er is file. .(om acht uur s morgens op zondag Willem????????)... dan ben ik toch nog op tijd...
Dan moet je niet zeuren Willem. .!!!!!...... en nu ophangen jij...!!!!
Einde gesprek....
Van ....rustig aankleden en dan toch maar eens op Blitz inspectie....
 Nou... niks aan het handje hoor.... loos alarm...
Maar tja diep in ons hart blijven we altijd een beetje zorgen om haar houden natuurlijk door haar beroerde begin....
Tijd dat we dat eens leren loslaten....
Van..... de hele dag bestaat een beetje uit na mijmeren over gisteren...
De appjes in de groepsapp gaan over en weer...
Nieuwe plannen worden alweer gesmeed...
Wat is dat toch dat je altijd probeert vast te houden aan wat zo goed voelt en snel de herhaling in wil. . doorgaan met dat gevoel. ..
Ik teer nog na en zit het even tegen dan probeer ik het gevoel weer op te roepen...
Maar ik snap het wel hoor... er valt veel in te halen....
Van...... nu school voorbereidingen... verslagen maken van de gesprekken van donderdag en vrijdag....
Een eerste leuke Prowise les van dit schooljaar maken...
Een kennismakingsspel bedenken....
De foto's van de leerlingen veilig wegzetten...
En een eerste dagen roostertje opzetten..
Zo flexibel als maar kan dan want je weet nooit hoe die eerste dagen verlopen. ..
Van... en tussendoor app ik mee met de familie.. sorteer ik de foto's van de familiedag....speel met de honden.... knuffel Bengel....
Straks heb ik daar weer veel minder tijd voor....
Van.... Willem belt... alwéér vanuit de auto...
Echt... die krijgt nog eens een bekeuring... en moet je hem dan horen piepen...
Van... je had beter in Friesland kunnen blijven schat.... reuzen in Leeuwarden.... en ene Maarten die de elfstedentocht zwemt vandaag... spektakel dus!!
Maar nee.... iets met hondjes missen.... moe... meiden vandaag naar huis na drie weken etc...
Maar een mooie dienst was het...goed gespeeld ook...
En nog meer optredens in het verschiet... en zelf voorgaan...
Van... als hij thuis is praten we erover...
Te vaak roept Willem dat hij wel klaar is met onderwijs.... administratie... aan banden gelegd worden en steeds meer regeltjes...ouder worden.... vernieuwingen achter elkaar zonder ook maar iets af te maken.... concurrentie strijd, werkdruk......
Ik hoor het hele riedeltje weer aan....
Maar dit keer luister ik nóg iets beter tussen de woorden door...en zeg...
Willem... je bent niet zo zeer klaar met onderwijs en met de kinderen... je bent tenslotte de meest gevierde leerkracht en wordt op handen gedragen...... ze zijn nog niet eens op je uitgekeken. .. en de kinderen willen maar al te graag een keer bij de grapjes meester in de klas.... de ouders voelen zich gekend en gehoord.... daarbij ben je degene die de boel bij elkaar weet te houden...
Maar. ...... jij bent bang dat als je niet hebt gedaan wat je ook zo graag wil..... musiceren... voorgaan.... theater maken.... dat je later spijt krijgt daarvan...
Wat nou zo heerlijk is, is dat je je leven lang kan musiceren.... ik ken muzikanten van 90 en ouder.... en werken in het onderwijs hoef je maar tot 67 of eerder als je pensioen dat toelaat...
Willem luistert.... en in plaats van een zucht hoor ik hem diep adem inhalen....
Hij voelt weer ruimte.... ja dat is het, zegt hij blij...
Ik ben bang dat ik anders spijt krijg of te oud ben....
Och och Willem.... de paus zit meestal op zijn troon tot zijn dood.... en zelfs koningin Elisabeth regeert nog....
We leven in een tijd dat we niet vroeg dood gaan en redelijk vitaal oud worden....
Hij knikt.... en dan valt hij in slaap.... gerustgesteld...
Van... ik kan weer rustig door met mijn voorbereidingen.....
Lesje over verschillende manieren om vakantie te vieren; tent.... caravan... huisje... hotel....
Vakantie uitjes;.... pretpark.... dierentuin.... zwembad... bos.. kinderboerderij...
Zomer lekkernijen; ijsjes zoveel soorten.... pannenkoeken.... happy meal....pizza. .
Activiteiten; zwemmen... fietsen....bootje varen...... spelen.... wandelen.....
Alles om de kinderen tot vertellen uit te lokken.... afgewisseld met liedjes en filmpjes...
Een feest les al zeg ik het zelf...
Van... van de weeromstuit vergeet ik dat er eten op tafel moet komen...
Dat wordt soep met stokbrood.... ook lekker....
En terwijl de meiden de kamer boven opruimen en deze ontdoen van alle rondslingerende kleding.... make up.... papiertjes.... zakken van gekochte kleding...warm ik de soep op en kijkt Willem voetbal (Wat anders op zondag als het seizoen begonnen is)
Van..... altijd weer een moeilijk moment als die meiden na ruim drie weken thuis weer vertrekken.... vooral voor Willem...
Toch valt het dit keer mee... ze worden ouder en gaan meer en meer hun eigen wegen....
Van... ik vul nog een rekentool in ter uren verantwoording voor komend schooljaar.... ja ja.... jullie mochten eens denken dat onderwijs mensen teveel vakantie krijgen...
Nou heus niet dus.... wij verantwoorden alles... en wat je tekort komt werk je extra... en zo werkt dat...
Van... als Willem thuis komt gaat hij driftig studeren op de namen van de kinderen die in de klas komen.... het buitelt mij al na het horen van de eerste 8 namen....
Hoe moet dat voor Willem zijn....Eline.... Elena...Ylene.... geen doen dit....
Je bent toch blij als je een Daphne voorbij hoort komen of een Esmée....
Bij de jongens zit niet één Jan...Henk... of Hans....
Hard op oefenen Willem.... ik ga in bad....
Van .... niet te lang want het is weer vroeg naar bed tijd....
Ik ontdek en bijna zwarte plek op mijn buik... even denk ik nog aan schaduw.... maar nee het is een bloeduitstorting van zo'n 7 à 8 cm lengte en 5 cm breed. ..... een flinke dus...
Hoe komt een mens daar nou aan....?
Kan me niet heugen ergens tegenaan gelopen te zijn....
Van.... dom dom dom..
Zulke dingen moet ik ook niet met Willem delen.... hij schrikt zich natuurlijk wezenloos.... haalt zich in een paar seconden van alles in zijn hoofd maar vervolgt dan zo nuchter als hij kan....'Vast ergens tegenaan gelopen met het inruimen van de klas'....
Daar hou ik het dan maar op....en laat het maar gauw een ander kleurtje aannemen want ik heb meer met blauw dan met zwart/ paars. ...
Van... de vakantie zit erop....
Zes weken (Nou ja.... vijf dan want vorige week telt eigenlijk niet mee).... vrijheid. .. blijheid....
Mooie dingen gezien.... verrassend Bulgarije.... mooie dingen beleeft.... kamperen. ....bezoek aan Middelburg. . familiedag....
Prachtig weer gehad... een en al zon....
Weer tot elkaar gekomen.... mooie gesprekken gevoerd.... samen gedeeld... gehuild en veel... heel veel gelachen....
Van.... we gaan er weer tegenaan....
Mijlpalen voor en met kinderen bouwen.....succes ervaringen opdoen.... veiligheid bieden....
Zin in......











Geen opmerkingen:

Een reactie posten