donderdag 23 augustus 2018

23 augustus 2018

Dag van:
Ach... een ambulant dagje voor de boeg... ook weer eens leuk... en al lang geleden...
Zo aan het begin van het jaar is er dan niet veel invalwerk...
Collega's zijn nog fris en fruitig... uitgerust en fit...
Maar op een school is altijd wat te doen... het hele jaar door, en zeker ook aan het begin.....
Van.... eerst maar eens mijn taal functie weer oppakken. ....
Nu hou ik dat altijd bij maar tijdens zo'n ambulant ochtendje kan ik de dingen weer eens goed op een rijtje zetten...
Ik nestel me in de studie ruimte annex bibliotheek achter een groot scherm...
Nergens door afgeleid worden denk ik nog....
Maar tja... een kiertje naar de kopieer ruimte zorgt toch voor de nodige praatjes....
..... en achter het scherm zitten leerlingen elkaar hun wijsheden te verkondigen...
"Welk boek neem jij?"...
"Ik denk iets van Roald Dahl,"
"Maar dat leest iedereen al..."
"Nou dan moet het een goed boek zijn toch..."
Einde gesprek....
Mijn gedachten gaan naar mijzelf....
Ik ben ook niet zo'n bestseller lezer...
Ja soms wel hoor... soms doe ook ook mee aan de hype.... zoals toen met de 50 tinten grijs en grijzer en grijst.... of hoe ze ook heetten mochten...
Ik wilde tenslotte ook mijn mening vormen en aan de discussie meedoen. .
Maar meestal als ik dan door de boekenwinkel loop of op Schiphol (mijn ultieme begin van de vakantie) langs al die torens van bestsellers met bordjes van top 10 tot 1 loop, komt het zelden voor dat ik van zo'n stapel een geslaagd boek vind....
Van... ook ben ik niet zo van titels... of plaatjes/ foto's....
Vaker draai ik een willekeurig boek om en lees de achterkant... noch getriggerd door foto noch door titel....
Slagen doe ik altijd.... er is altijd wel wat bij dat me interesseert....
Van.... eigenlijk ben ik dan ook best nieuwsgierig wat het jongetje voor boek kiest, die boeken leest die niet al iedereen leest....
Ik zal het niet weten... ik blijf verscholen achter het scherm....
Van....."Ik wil alles van de planeten weten"
"Dat kan nooit.. dan moet je astronaut worden"
"Maar hier in dit boek staat heel veel"
"Nou duh... alleen van de Melkweg.... maar er zijn er oneindig"
"Ja maar die kennen ze nog niet, dus die staan ook niet in een boek "
"Ja duh... maar van Mars en Pluto weet iedereen alles al,  dat is niet interessant"
Van... ik voel me opeens een domme juf....
Eigenlijk weet ik niks van Mars en Jupiter...
Behalve dat ze heel héél ver weg zijn en dat Mars een rode planeet is.... toch?
En zelfs dat weet ik niet zeker....
En van Pluto heb ik weliswaar gehoord, maar ik weet meer van de Disney figuur Pluto dan van de planeet waarnaar hij vernoemd is....
Van... maar ik snap de keuze en opmerkingen van beide wel... sinds kort hebben hun klassen de namen van planeten gekregen.... de interesse is dus niet voor niks gewekt...
Van.... voor de 7e keer komt T. langslopen...
Goh.... heeft jouw juf zoveel klusjes voor jou vraag ik...
"Nee hoor... ik moet haar alleen maar helpen..."
Ik héb ineens het verschil door....
Morgen als ik vrij heb dan ga ik niet klussen of huishouden... maar dan ga ik mezelf en het huis helpen.... klinkt al veel positiever...!
Klinkt nuttiger ook. .!
Van... een ondersteuner en een leerling nemen plaats achter de computers naast mij...
Iets met een taalles en dictee...
Er wordt driftig getypt terwijl de ondersteuner voorleest...
Volgende opdracht is iets zelfstandiger.... zinnen waar een woord ontbreekt dat ingevuld moet worden...
Dit geeft de ondersteuner even de tijd om naar het toilet te gaan...
De leerling typt ijverig verder...
Dan komt de ondersteuner terug....
"Wat is dat nou...alle woordjes een andere kleur...moet dat nou als ik even weg ben?"
"Ik word daar vrolijk van" zegt de leerling....
Van... kijk... daar houden we van... vrolijke taallessen...!"
Waarom zijn er anders kleuren printers uitgevonden....
En trouwens... zit ik me te bedenken.... als je niet zeker bent van een antwoord kan je dit mooi in geel typen.... die kleur zie je bijna niet op wit papier....
Maar tja... dat is mijn duistere gedachte dan weer....
Van. .. ondertussen schiet ik ook op met mijn schema's.....
Zoveel uur per week aan mondelinge taal werken in de onderbouw... en zoveel weer aan schriftelijke taal in de bovenbouw....
Werken aan die en die doelen.... en elk jaar komen er meer of moeilijkere bij.....
Vanmiddag maar eens op zoek naar een ander klusje....
Oeps oh nee.... vanmiddag maar eens kijken of ik iemand kan helpen...
Eerst maar eens pauze houden...... met... je raad het nooit.... cappuccino uit het nieuwe apparaat dat er alwéér staat....
Hou vol dit keer ouwe jongen....!!
Van.... mijn helpende hand bestaat vanmiddag uit het invoeren en doorvoeren van alle namen van leerlingen in een digitaal lesprogramma....
Secuur werkje want de resultaten van de vorige klas moeten meegenomen worden naar de volgende klas...
Vorig jaar kregen we het programma en mochten alle klassen hun eigen leerlingen invoeren....
Ik gniffel als ik de namen van leerlingen van één specifieke klas zie staan....
Wat kan ik daarvan genieten....
Naam 1...hdcyubvkk
Naam 2....mbcgueko
Naam 3... nog kolderieker...%^€£^68
Ja.... zo lust ik er nog wel een paar.... anagrammen zijn het zeker niet....
Wel een strakke poging misschien om je naam te schrijven...
Hoe gaan we dit fiksen...?
Op de groepen/ leerlingenlijst van dit schooljaar, kom ik deze originele namen vast niet tegen....
Gokken is geen optie....
Er zit niks anders op deze fantastische letterbrij te deleten en de juiste namen van dit jaar in te vullen....
Maar stiekem ervan genieten doe ik wel....
Zouden ze weten dat ipawme mijn naam zou zijn als ik hem zo zou invoeren....
Wel een optie voor een wachtwoord natuurlijk....
 Te laat... al verklapt. . vlieger gaat niet meer op....
Van.... even gezellig sparren met mijn duo partner die vandaag de groep draaide.... en dan is het toch echt weekend....
De eerste week zit erop en het lijkt alsof het wel 6 weken zijn....
Niet qua belasting maar qua gewenning....
Hoe werkt dat toch....??
Van.... nu even gezellig naar vriendinnetje toe... koffie leut momentje...
Annet zit midden in de vakantie papieren troep.... haar collega waarmee ze straks op vakantie gaat, zit er met verhit hoofd naast...
"Ja wé wilden je al bellen hoe het moest maar dachten dat je aan het werk was"
Nou zeg... komt dit engeltje even als een geschenkje uit de nog heldere hemel vallen...
(Dat wordt geen koffie leuten dus...)
Ik bekijk de papieren... ik bekijk de printer (inkt op na 40 vellen verkeerde informatie).... dames dames... allemaal niet nodig.... zoiets download je via de reis app tegenwoordig....
 Documenten uploaden.... op de smartphone zetten en klaar...
Opluchting heerst....
Ja en de dag voor vertrek kom ik even helpen met online inchecken... dan kunnen jullie dat zelf voor jullie terugreis doen als junkie daar zijn....
Van.... naar huis.... Willem is Babeth ophalen en die zullen er zo wel zijn...
Willem heeft voor maaltijd salades gezorgd... hoe heerlijk!!
Van.... wat leuk.... een verzoek voor een presentatie over Downsyndroom... en een heleboel specifieke vragen over kinderen met Downsyndroom...
Dat wordt een lang telefoongesprek. ..
Nee. . ik wil mezelf geen expert noemen.... wel iemand die affiniteit en ervaring heeft met deze doelgroep.......
Blij mét mijn antwoorden en de toezegging de lezing/ presentatie en achtergrond informatie plus verhalen uit de praktijk te willen geven, hangen ze op en nog geen minuut later heb ik al een mailtje of ik het alsjeblieft schriftelijk wil bevestigen. .....
Die hebben vast niet door dat ik het zelf maar al te leuk vind om te doen en het heus niet af zal zeggen....
Van.... nou ja.... en even later en berichtje van een (onbekende) ouder die ook van alles wil weten en om advies vraagt...
Er gaat weer een wereld voor me open....soms op de onverwachtse momenten....
Van..... kijk nou wat grappig... de honden liggen op "drie verdiepingen" ....
Eentje in de bloemenbak.... eentje op de bank daaronder... en eentje op de vlonder...
En hoe zoiets dan werkt.... ik vind het gewoon een leuke foto (had nog geen foto voor de blog dus maak vandaar maar even wat) en plaats hen op insta en de Duitse herder pagina van Facebook...
Binnen een half uur ik weet niet hoeveel reacties....
Een gewoon leuke foto... van iets dat wel vaker voorkomt... alleen nu had ik de camera paraat.... wordt dan verheven tot super foto....
Van... voor mij blijven het gewoon drie bandieten die elk op een eigen plekje liggen...
Blitz baart bovendien weer zorgen want ze vermagerd sterk... we voeren al bij maar het helpt nog niet echt...
Morgen maar eens bij de dierenwinkel kijken of ze extra bijvoeding hebben of speciaal voer daarvoor. ..
Borre daarentegen groeit uit de kluiten... wat een joekel wordt dat zeg....!!
Van.... geen voetbal dus Willem Netflixt.....
Ik ben lekker boven... nou ja.... lekker.... stormt ineens een kletsnatte poes mijn bed op.... verhip het regent...
Het regent...!.... het regent...?.....ja echt... het regent......
Zo voelde dat dus....
Oké, gevoeld... nu mag het weer over zijn.... doe de zon maar terug... en gewoon warm weer.....
Zon is rond dit tijdstip teveel gevraagd... dat snap ik...
Wat wordt het trouwens weer vroeger donker hè....
Van... grappig dat we erachter kwamen via Facebook dat Willems oud leerling uit Westerhaar op dit moment op onze plaats.... exact onze plaats.... op de camping Wilsumer Berge staat.....
Maar als ik haar foto's vergelijk met de mijne is het bij ons nog licht op hetzelfde tijdstip dat het bij haar nu (schemer)donker is....
En er zit notabene twee weken maar tussen....
Van... jakkes we gaan echt de herfst tegemoet.... geen zin in nog....
 Van. . ondertussen droogt Bengel poes zich aan mijn kleren en sprei.... en bedankt hè...
Poezenkind heeft er geen weet meer van.... die slaapt alweer... nat of niet to be nat... en dat is geen question....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten