donderdag 30 augustus 2018

30 augustus 2018

Dag van:
De wekker een kwartiertje later...
Dat mag als je je ambulante dagje hebt... vind ik...
Toch nog ruim op tijd wandel ik de school binnen....
Even wat bijpraten met collega's en dan hup in de studieruimte aan het werk...
Niet te lang want ik heb vanmorgen ook nog een gesprek over werktijd en zo...
En vanmiddag val ik in, in een andere klas....
Dat zal nog wel vaker gebeuren op en ambulante donderdag...... dacht ik op dat moment nog....
Van... gesprek werktijden.... ik maak heel wat uurtjes teveel.... samen met de werktijdsfactor en nog wat dingen waar ik echt niks van begrijp... maar wel diep respect heb voor hen die dat wel doen.... blijkt dat ik nog heel wat meer vrije donderdagen krijg....
Best wel perplex maar ook blij verrast, sta ik even later weer in de gang...
Van... eerst even koffie en pauze. . lekker even het bos in... dan weer hard aan het werk....
Tal materialen inventariseren.... cito toets normen doornemen...
En oei... half één... naar de inval klas...
Van... wat een leuke groep.... ik kom de middag wel door...
"Jij bent de grapjes juf hè" zegt er al één....
Ik trek een raar gezicht en ontken het....
"Nu ben je ook een jokkebrok juf hè" lacht de leerling en probeert mijn gekke gedicht na te doen...
Aan één hand word ik meegetrokken om de schimmel aan te duwen... ah de andere arm trekt en leerling met wie ik aardbeien patat moet maken...
Aardbeien patat... laat me even nadenken... hoe ga ik dat fiksen...
Van... binnen spelen we...
Eentje met de playmobile poppetjes en een ambulance....
Ik denk dat dat mannetje ziek is, zeg ik...
"Ja díe heeft buikpijn"...
Och wat sneu... en mag zijn vriendjes nu mee... of zijn papa (er wordt en ander poppetje de ambulance ingepropt ....
" Nee... dat is de meester van de dokter..."
Ach domme juf. . natuurlijk.... en dikker heeft immers ook een meester nodig...
En wie is dat. . vraag ik nu iets voorzichtiger...
Dat is de buurvrouw van de dokter want zijn moeder is niet thuis...
Ooooh... ik snap het...
Van.... volgende leerling....
Maak jij een voetbalveld....?
"Nee dat is zomaar een veldje waar je op ballen kan...."
Een bal veldje dus... of noemen ze zoiets trapveldje...?
Van.... er rijdt zomaar een lego auto tegen een lego poppetje...
Oh jee... ik zie het al... been gebroken....
De leerling lacht......"Nee.... auto stuk..."
"Kijk..." zegt de leerling en buigt het lego been weer recht...
Pffft dat juf zijn valt soms niet mee hoor...
Misschien móet ik spelen toch maar aan hen overlaten...
Van... de dag is om... kinderen naar de bussen.. klas vegen... nog een overleg.... en... weekend...!
Van... thuis... vier grote dozen maar... waar is Babs...?
Ik weet toch zeker dat hij de deur niet uitgeglipt is toen ik binnenkwam....
Ik roep binnen.... ik roep buiten....
Willem maar eens bellen want die is er ook niet...
Maar als hij er opuit is naar het bos, neemt hij ze toch altijd alledrie mee...
Van..."tuurlijk is Babs bij mij... ik was naar mijn moeder en heb Babs meegenomen...dat is toch logisch...."
Nou meneer Willem... ten eerste wist ik niet dat je naar je moeder ging en ten tweede neem je dan altijd Borre mee....dus wat heet logisch...?
"Ja misschien had ik je even moeten appen..."
Misschien.... misschien...??.?...
Wil je mijn hart een beetje in takt laten dan zou ik dat heel zeker maar wel doen ja....!
Van...5 minuten later....
Telefoon....
"Wampie!!!.... Wampie!! .....
Klinkt alarmerend...
Ik ben vergeten dat we zo mijn rijbewijs moeten verlengen.....digitale afspraak avonduren gemeentehuis weet je wel...
A) nee... ook vergeten.... maar b).... we?...
"Ja je gaat toch wel even mee ... ik heb geen idee hoe dat moet..."
Och och och... Willem toch....zucht....
"Ik ben bijna thuis... je gaat wel mee toch...."
Ja ja Willem.. komt goed....
"Ik moet eerst pas foto's laten maken. . waar.... hoe.... kan dat nog....?
Willem kom nou eerst maar eens thuis... het komt goed...
"Ben ik wel op tijd...?"
Willem...grrrrr... ik ben met die 4 dozen bezig en ik stofzuig... en ik dweil. . dus kom nou maar gewoon...
Van..... vier dozen.... drie hondenmanden en een krabpaal...
Kijk.... die hondenmanden krijg je als hapklare brok geleverd... uit de verpakking... uitvouwen en ligt u maar. ..
Een krabpaal is net zo eigenwijs als de eigenaar voor wie die bestemd is. . je krijgt hem namelijk in tientallen ontdekken geleverd... en knutselen maar....
Op de tekening boeken ze de palen dan 10...11...12...13... maar dit is never nooit ergens op de paal zelf te lezen...
De paal vermeld alleen dat deze 53 doorsnede is en zelfs dat klopt niet....
Bij de moeren, bouten en anderfrutselspul staan ook alleen cijfers vermeld en hun aanwezige aantal...
Van..... het is weer eens zover... dit zelfbouw pakket komt aan op een gezonde dosis creativiteit en logisch denkvermogen....
Ik waag maar eens een poging....
Van.... eerste paal al de foute.... maar oké... ik geef de moed niet op...
Als de eerste eenmaal goed zit, gaat de rest makkelijker...
Althans. .. zoiets dan....
Van... Willem wil weg.... moet weg... afspraak stadhuis loket en zo...
Ik laat de boel de boel... smeek Borre eraf te blijven met zijn kauw grage bijtspijkers en ga mee...
Willem stresst .... red ik het wel. . ben ik op tijd... hoe lang duurt dat foto's maken dan.... zitten ze écht naast elkaar, die fotograaf en die dependance van het gemeentehuis...?
Van... dolle boel bij de fotograaf....Willem die Bor de wolf na doet .... de fotograaf neemt hem mee naar het enge bos....
Vreemde situatie maar wel hilarisch...
Van..... foto's klaar (5 minuten hooguit)...., en nog één half uur over....
Broodje gaan eten Willem ...?
Nee!!!!!.... dan ben ik bang dat ik te laat kom...
Koffie dan....?
Waar?
Nou daar... ik wijs recht naar beneden....
Ja dat wil hij dus wel....maar om nu te zeggen dat hij rustig zit.... tja....nee dus. ..
Van.... voer je geboortedatum in vraagt het nummertjes trek automaatje ....
Natuurlijk Willem 1995... zou ik ook zeggen dat je toen geboren was, als ik jou zo zie...
Gauw goede datum en... ja aan deze beurt...
Foto's maken en je rijbewijs verlengen kosten allebei evenveel tijd....
Van... nou Willem... dit kun je de volgende keer ook weer alleen...
Nu gauw op huis aan en de krabpaal afmaken...
Een katten trap met aan de ene leuning boven een gat en bij de andere onder...
Niet snappen hoe dat kan.... de fabrikant de schuld geven dat er een fabrieksfout in zit...
Of euh....helder moment... zullen we de leuning omdraaien..
Van... krabpaal klaar... prachtig geworden...
Van... Babeth in the house...
Van... ik val om de haverklap in slaap in de stoel...
Van.... logisch nadenken kost veel energie!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten