maandag 1 juni 2020

1 juni 2020

Dag van:
Een nacht doorslapen kan ik me niet meer heugen...
Ik slaap een paar uurtjes en ben dan weer wakker....
Meestal slaap ik dan een half uurtje later wel in... maar vervelend blijf ik het vinden...
Behalve dan vanmorgen...
Gisteravond op de vlonder genoten we van de avond geluiden uit de natuur...
Ik verzin daar vaak verhaaltjes bij...
Het tjilpen van de mus.... het is de hoogste tijd... morgen is er weer een dag...
Het twinkeleren van de mees.... nog één verhaaltje mama....
Het krassen van de ekster... nee ik ga nog niet naar bed... ik wil opblijven...
Het geroekoe van de duif... ik heb mijn snavel al gepoetst....
De eenden die snaterend zich letterlijk wassen voor het slapen gaan... de veren keurig in de plooi... en je vliezen niet vergeten....
En de meerkoeten die hun kinderen nog van een avondsnack voorzien... misschien kunnen ze dan uitslapen de volgende ochtend...... alsjeblieft hier is nog wat lekkers en nu tot 10 uur je snavel houden...
De zwanen zeggen niks... die zijn alleen maar statig te zijn....
De brulkikkers daarentegen brullen dat het een lieve lust is..."partytime... partytime... let's shake....jump.... and brul halleluja!!!".....
Van... vanmorgen werd ik wakker met ochtendgloren geluid...
Dan ben ik zelf te duf om verhaaltjes te bedenken...
Dan ben ik de enige die kreunt "laat me slapen"....
Wellicht kwettert de complete sloot populatie me dan wel 'goeiemorgen, lekker geslapen" toe... maar ik wil het niet weten....
Maar tja... slapen lukt ook niet....
Ik zie vanuit bed een prachtig rode streep....
Die trekt de aandacht....
Dat nare restless legs  gevoel maar eens uit de benen door naar het dakterras te lopen....
Rode gloed over de blauwe lucht...
Dat blauw dat nog donker is van de nacht maar oh zo snel helder zal worden door de zon.... eigenlijk het water....
We zijn immers de blauwe planeet...
Ochtend schouwspel....
Zomerbelofte....
Zouden de astronauten van Space X dit nu ook zien??....
Veel mooier nog dan wij!!....
Zomer belofte op die eerste juni...
Zomermaand.....
Over 21 dagen zullen de dagen weer korter worden...
Niet aan denken nog maar....
Gewoon mijn bed in stappen met een welgemeend " tot straks slootleven"....
Van... en zo word ik om tien uur weer wakker....
Ik moet echt een nieuw bed uitzoeken binnenkort... nieuwe matras vooral...
Ik voel stijf aan alle kanten...
Ja ja Wampie.... geef het bed maar de schuld.... in plaats van je grijze haren en verkalkte botten .....
Van.... eerst de restanten van een gezellige dag opruimen....
Asresten van de vuurschaal .... verdwaalde kopjes en glazen....
Een kommetje paprika chips....
Al het tuin meubilair weer op z'n plek....
En zo druk dat ik niet zie dat Benji en Blitz  het halve bloemperk aan het uitgraven zijn....
Oh lieve help... daar gaan mijn mooie bloemetjes.....
Enfin... een vloek .... zeg maar drie of vier.... een zucht .... wel een diepe.... en het perkje oogt weer.....
Het was ook al te mooi om waar te zijn dan ze er een week vanaf bleven...
Van.... nu even rustig aan...
Dat wil het lijf....
Willem is fluiten op locatie en straks als hij thuis komt gaan we de schuur grondig uitruimen...
Morgen komt het grof vuil... dan moet de rommel die weg kan aan de straat staan...
Van.... en rigoureus uit en opruimen wordt het....
De stoep naast  de straat raakt voller en voller.....de schuur leger en leger....
Alles gaat door onze handen....
Kan dit weg....?
Nee... ja toch wel....
Wat maakt toch dat een mens zoveel bewaart.... bewaart...... en nog langer bewaart en het dan toch later weggooit...?
Zou je dan de tastbaarheid niet langer nodig hebben omdat het uiteindelijk in je hart zit beklijft....?
En wat maakt dat je het een wel en het ander niet weggooit... terwijl ze eigenlijk dezelfde dierbare herinnering betreffen...
Zo gooi ik wel mijn verzameling heksen en niet de laven weg...
Zo gooien Willem en ik eindelijk na jaren onze studie essays weg maar ik mijn oude agenda's weer niet....
En eeeeeeiiiiiiindelijk kan ik bij kerstboom....
Ik heb zo'n hekel aan die dingen. ... maar kon er niet eens bij om hem eerder weg te kunnen doen....
Nu wel....
Stomme versierde kitsch ding..... met z'n lampjes die het eeuwig en altijd vertikken om te doen....
Dan komen we bij de foto's....
Hele oude foto's....
Dat je toch ooit zo klein geweest kunt zijn...
En verrek.... krijg nou wat....
Ik moet toch ooit een kerstboom wel mooi gevonden hebben...
Tjonge wat sta ik daar vol ontzag naar te kijken..... in mijn peignoirtje....
Gelukkig maar dat het een zwart wit foto is...
Zo lijkt het wat minder kitscherig....
Ja... ja... ik weet nog wel dat ik het vogeltje op het knijpertje altijd wel mooi vond..
Alleen het vogeltje dan...
Nee... foto's doen we niet weg... natuurlijk niet ....
Maar tassen... de wereld aan big shoppers  .. oude pannen.... kapotte boxen.... resten en resten wol.... de kerstballen.. en nee, de ster en het stalletje niet....
De bult op de stoep stijgt en stijgt....
Er rijden al nieuwsgierigen langs...
Vroeger heette dat de morgensterren...
Mensen die in de vroege ochtend de kraak afreden .... op zoek naar voor hen bruikbare spullen ...
Nu zijn het avondsterren ....
De ophaaldienst is nóg vroeger wakker dan zij.....
Zowaar komen er mensen vragen of ze wat mee mogen nemen....
Maar ik ben druk in de schuur en zie niet wat...
Ik denk.... de wol.... en die leuke rieten mand met het kapotte handvat.....
Of misschien de krat met knutsel spullen voor de kleinkinderen toen ze nog klein waren...
Gelukkig heb ik alle stickers eruit gehaald...
Dat was toch te zonde....
Van... onze botten kraken... in de spieren is de rek eruit.....
Ik word al stijver en stijver... de vingers krommen zich...
Nog even doorzetten....
Nog even....
Van.... en dan is alles opgeruimd....
We kunnen weer lopen... sterker nog... je kan er dansen....
En hoelang... hoelang zal het duren voor hij weer vol staat....
En met wat dan...?
Enfin... project schuur is geklaard....
Wat zullen we het morgen bezuren....
Van... hebben jullie wel in stereo echo Toon Hermans beluisterd....
Ik wel...
Willem heeft een oude show opgenomen...
Ik verzeker je... het is twee keer lachen geblazen...
Toon doet de aanzet... Willem maakt het direct af... Toon herhaalt en bevestig Willems voorspellende performance....
Ze hebben beiden gevoel voor timing moet ik zeggen...
Maar als je 10x Willem...10x Toon zich hebben horen afvragen wat er nou toch in dat struikgewas ruist.... dan hebbie ut wel gehad hoor....
(Uit de oude doos)
En als je 5x Willem en 5x Toon het lijstje van de leden van de vereniging hebt horen opnoemen... dan ben je bij de zevende mevrouw Loof.... hutjes.... zover dat je naar bed wil....
Dag mevrouw Stip.... Stip..... en mevrouw Deegroller... Deegroller.... ik hou het voor gezien....



1 opmerking:

  1. Hahahaha, ik lees ze echt elke da , heerlijk leesvoer is het toch. ❤️

    BeantwoordenVerwijderen