zondag 14 juni 2020

14 juni 2020

Dag van:
En ik neem me elke dag voor.... niet over het weer te praten...
Maar allemensen.... er ligt een filmlaag vocht over mijn lijf....
En over dat van Willem....
En ook de honden krijgen de tong niet meer in de bek van het gehijg....
De luchtvochtigheid is torenhoog..
Het maakt niks uit of je niets doet... het vocht is er en blijft er....
Zelfs mijn t-shirt neemt niks meer op....
Tijd voor een buienradar app....
Ik wil licht aan de horizon.... nou ja... eigenijk liever donker....
En ik wil weten wanneer....
Dan heb ik die app.... lijkt de horizon verder dan je lief is....
Al die prachtige rode donder,  bliksem, hoosbuien gaan boven en onder ons langs....
Van.... even later op het gelders journaal weet ik dat ik daar ook blij om mag zijn...
Ik bedoel... ik kan met een bootje hier over het water.... maar om dat nou ook nog over de straat te kunnen doen.... nee laat maar.... dat is teveel van het goede....
Mensenlief wat een overstromingen....
Van.... toch lijkt het met de komst van de lichtgrijze wolken toch wat af te koelen...
De luchtvochtigheid neemt af...
Zegen....!!!!!!
Ik vlieg achter de computer om de roosters voor de invallers van mijn klas en de thuisblijvers in te vullen....
Grappig dat je eigenijk ook je roosters invult op basis van de weersverwachtingen...
Bij mooi weer kun je lekker veel buiten spelen of buiten activiteiten bedenken....
Maar ik zie dat er grote kans op buien is dus ik zal maar veel voor in de klas erin zetten...
Het is trouwens volgende week Vaderdag ook, dus er moet geknutseld worden....
Ik ben zo benieuwd hoe de kinderen zullen reageren als ik donderdag weer kom....
Ik kan niet wachten....
Van..... er gaat toch nog een straffe drie uurtjes werk in zitten...
Maar dan heb ik roosters en lessen en thuisblijvers werk klaar...
Het is inmiddels zachtjes gaan druppelen buiten...
En de honden.... die liggen er middenin...
Eindelijk verkoeling....
Eindelijk vocht in plaats van lichaamsvocht....
Van.... Willem is met de buurman wandelen...
Het buren dieet....
Twee maal per week wandelen...
En dan thuiskomen en zeggen dat je 's avonds vier vette kippenpoten wil....
En ik heb zo'n hekel aan kip bakken hè...
Alleen die stank al...
Je zal dan maar... zoals in mijn geval... een partner hebben die elke dag wel kip wil....
Daarbij... door al dat gewandel zal hij niet aankomen maar afvallen zal hij ook niet...
Het buren dieet... wandelen... kip en bier....hoe verzinnen ze het....
Van.... ondertussen ben ik dan nu toch maar de gehaakte onderdelen van de leeuw in elkaar aan het zetten....
Ik kan me er eindelijk toe zetten en het priegeltrauma van me afzetten....
Ook de hogere wiskunde der cijfertjes...2 vasten...3 lossen...1 halve vaste.... dit 4x herhalen...4e tot en met 18 toer......is op de achtergrond geraakt....
Nou is dat in elkaar zetten ook geen euforisch klusje... maar goed...
Kop op het lijf.... oren op de kop.... manen erom....
Shit...... de oren achter de manen in plaats van ervoor....
EN IK HAAL HET NIET WEER UIT ELKAAR....!!!!!!
Voorpoten.... achterpoten... snuit.... staart....
Nu de snuit met steelsteek bewerken....
En ach... kijk nou.... het is best een leukie geworden....
Zelfs Benji is onder de indruk en bijt hem niet eens stuk maar legt er zijn kop en poot op....
Ik ben op slag mijn haakleed vergeten....
Van.... Willem kijkt het WK van 2000....
Nu er niet gesport wordt stikt het van de herhalingen...
De mooiste tenniswedstrijden.... wielerrondes ....en dus ook voetbal....
Hij zit er weer helemaal in...
En écht hè.... dat geheugen van hem kan hem keer op keer in de steek laten...... maar wat voetbal betreft......!!!!
"Nu komt het doelpunt Wampie.... kijk... kijk...."
Wat nou kijk... ik borduur inmiddels weer....
"Oooooh let op... dit was die beroemde gele kaart..... straks volgt de rode...."
"Kijk dan.... deze penalty mist hij.... straks de volgende ook...."
Ik hoef niet eens naar de wedstrijd te kijken hoor...
Ik weet minuten van te voren al wat er aan zit te komen....
"Let op... let op... deze schiet hij over het doel...."
En ja hoor... ik zie het....
En ik weet één ding nu zeker... Willem lijdt aan selectief geheugenverlies....
En soortement van Oostindisch geheugenverlies....
Als je dit van 20 jaar geleden tot in detail onthouden hebt dan mankeer je niks aan je lange termijngeheugen....
Enfin... zo gaat het wedstrijd na wedstrijd want het hele WK komt aan bod...
Tot en met het wederom te lijden verdriet als ze verliezen tegen Italië...
" kijk nou Wampie... kijk nou.... het had niet gehoeven... we waren veel beter... véél beter ...."
Tja Willem... ze hadden alleen wat harder moeten oefenen op strafschoppen hè....
"Oh Wampie kijk.. nu komt dat beeld van de huilende Rijkaard..."
En ja hoor... de tranen van Rijkaard..... en bijna die van Willem ook weer....
"We hadden moeten winnen Wampie... we waren zo dichtbij...?
Ja schat dat hadden we.....
En ga je nu je kippenpoten halen... dan zal ik ze voor je bakken....
Van.... bij het woord kip staat hij al rechtop...
Wat bij de meeste vrouwen met chocolade opgelost kan worden, wordt bij Willem met kip opgelost....
En zo ruikt het huis een half uur later alweer naar die tranige kippenlucht.....
Troostvoer....!
Van.... ik ruim zelfs voor hem af en vul de afwasmachine.... en ik poets het aanrecht...
Hoeveel meer kan je een man met voetbal verdriet in de herhaling, tegemoet komen...?
Nou ja... door hem zijn favoriete serie Homeland te laten kijken... en dan dat avond praatprogramma met die duo presentatie...(man kwijt... nee geen geheugenverlies... ik kijk er bijna nooit naar vandaar)
En het gaat alwéér over racisme...
De standbeelden die uit het stadsbeeld verwijderd moeten worden...
Fawlty Towers wat nooit met uitgezonden mag worden...
Mensen mensen wat draaien we weer lekker door...
Dit alles weg te halen wis je de geschiedenis immers nog niet uit...
Ik wordt potverdorie rond mei doodgegooid met tweede wereldoorlog films.... documentaires.... beelden van Hitler  ....en weet ik wat al niet meer... om vooral te zorgen dat het nooit meer zal gebeuren....
Het boek van Anne Frank is een bestseller en de negerhut van oom Tom mag niet meer....
Maar de manier waarop ze er nu mee bezig zijn lijkt er meer op dat ze de geschiedenis compost willen ontkennen... negeren.... vergeten... doen alsof het er niet was....
Tuurlijk verdienen sommigen geen standbeeld maar jongens toe nou....
Moet je eens kijken wat voor podia de media de meest halve garen geven...
En dat kan dan wel...?
Ik begin er wel een beetje klaar mee te zijn....
Napoleon was ook een klojo..... Trump is dat ook.... laten we nou gewoon niet overdrijven en ontkennen... maar ervan leren...
Leren dat het nooit meer mag gebeuren...
Malcolm X: (Amerikaans activist en mensenrecht verdediger)
-Amerika's grootste misdaad tegen de zwarte man was niet slavernij of lynchen, maar dat hem werd geleerd een masker van zelfhaat en zelftwijfel met zich mee te dragen.-
Ik denk dat als ze dat masker kunnen afleggen dat er dan veel realistischer gekeken kan worden...
Want ja... er zijn fouten gemaakt... hele erge... maar... slachtoffer ben je maar één keer, daarna ben je vrijwilliger....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten