zondag 7 juni 2020

7 juni 2020

Dag van:
Open je vanmorgen Facebook... zie je alom het gedeelde bericht dat we met z'n allen niet snappen waarom er ineens zoveel ophef is over racisme terwijl homohaat... discriminatie... pesten.... oorlogen aan de orde van de dag zijn,  maar daar wordt niet om gedemonstreerd...
(Waarom was jijzelf dan niet de eerste die daarvoor ging staan en je mond open deed???)
We balen dat de zwarte pieten discussie weet op laait...
We zijn boos omdat iedereen daar onbeschermd staat in corona tijd...
Ofwel... we hebben weer wat te mopperen....
Van... ik mis alleen een paar dingen....
Ooit gehoord van die ene druppel....?
Het is een simpel verhaal....
Het deed de emmer overlopen....
En dat was mijn punt één ...
Punt twee....
Solidariteit is prachtig... samen sterk...
Maar dit verhaal van...."er was eens een man en hij heette George Floyd".... speelt zich af in Amerika....
AMERIKA mensen..... een land met een cultuur die we dan wel proberen na te doen en willen integreren in ons land... maar die nog mijlen van ons vandaan staat...
Hier moeten dan wel de slavernij schilderingen van de gouden koets af.....
Hier lezen we de verhalen van de negerhut van oom Tom....
Genieten we van Black gospel....
En willen steeds meer mensen van zwarte Piet af...
Staan we populair solidair mee te roepen op pleinen van diverse steden...
Maar wat weten we nu werkelijk van wat er zich in Amerika afspeelt...
Ik heb hier wat cijfers, afkomstig van de  National Association for the Advancement of Colored People (NAACP)......
-Van de Afro-Amerikanen heeft slechts een op de vijf een diploma in het hoger onderwijs, terwijl dat bij witte Amerikanen bijna de helft is. Van de Aziatische Amerikanen heeft zelfs drie op de vijf een hoger onderwijsdiploma......
-Ongeveer 2,5 keer zoveel Afro-Amerikanen leven onder de armoedegrens vergeleken met witte Amerikanen. Het mediaan inkomen ligt ook 41 procent lager. Het vermogen is zelfs tien keer lager. Begin 2020 was met 6 procent de werkloosheid onder zwarte Amerikanen nog altijd twee keer zo hoog als onder witte......
-Ook in coronatijd valt de ongelijkheid op. Het aantal coronadoden ligt 2,4 keer zo hoog onder Afro-Amerikanen. Dat komt onder meer doordat ze vaker in vitale beroepen werkzaam zijn en dus meer kans lopen op besmetting, maar ook doordat ze minder toegang hebben tot gezondheidszorg, dichter bij elkaar wonen en vaker armoedeziektes hebben als diabetes en overgewicht. De levensverwachting van zwarte
Amerikanen ligt in het algemeen drie jaar lager dan die van witte Amerikanen......
Ik bedoel maar.....
Vanuit de Amerikanen gezien.... snap ik heel goed waarom er juist Black lives op de borden en pamfletten staat...
Maar ik heb nog een punt drie..... en dat punt vind ik nog vele vele malen enger en erger....
Dit heb ik van de politie website politie.nl.....
De politie is er altijd. Voor een veiliger (Neder)land.
De politie beschermt de democratie (en de burgers), handhaaft de wet en is het gezag op straat op een rechtvaardige wijze. 
Waar nodig biedt de politie de helpende hand. In noodsituaties grijpt zij dwingend in. (Dwingend staat dat synoniem voor moordend???)
De politie werkt actief samen met burgers en partners. Zij heeft oog en oor (ik lees nergens knie!!!) voor wat er leeft in de samenleving. De politie is er voor iedereen.
Waakzaam en dienstbaar.
Met andere woorden....ik Voel me best veilig en beschermd met politie op straat...
Maar nu Amerika.....
Van oudsher richt het gezag van de politieorganisatie zich op de lagere klassen, ook wel the dangerous classes genoemd, om zo de levens, maar vooral het kapitaal van de midden- en de hogere klasse te beschermen. Toch is het klasse-perspectief voor de Amerikaanse politie niet toereikend.

In de Amerikaanse geschiedenis hebben premature vormen van de politie een expliciete rol gespeeld tijdens de slavernij. Politieagenten spoorden tot slaaf gemaakten op om die vervolgens terug te brengen naar hun eigenaren.....
Van.... dus.... resumé... oké respect voor alle mensen met welke culturele achtergrond dan ook, welke kleur dan ook, of welke geaardheid, uiterlijk, afkomst, milieus etc....
Helemaal mee eens....
Een mening hebben oké... solidair zijn oké... boos zijn  op hen die solidair zijn ook goed...maar dan ook weten wat er achter je mening schuil gaat.....
Ik begrijp heel goed die Amerikaanse druppel....
Ik ken nu ook de cijfers... en de geschiedenis....
En ik ben helemaal niet zo zeker van de Amerikaanse politie...
Een doodstraf zonder eerst recht te spreken... hoe is het mogelijk.....
Dus ik snap het Black lives wel....
Die dream van Martin Luther King... dit is namelijk nog steeds een dream.... want tot op heden is het nog steeds een nachtmerrie....
Maar wat ik dan niet snap is dat menig onder ons... in ons kikkerlandje... allerlei meningen hebben.... staan te blaten op pleinen of op Facebook terwijl het gros niet eens weet waar het werkelijk om gaat....
Van.... deze George Floyd was die druppel....
Een druppel in een emmer vol ellende waar wij niet eens weet van hebben...
En laten we ons inderdaad in godsnaam verder bezig houden met onze eigen sores want we zijn geen haar beter..... maar laat Black lives staan....
Van.. nou oké... nog een klein puntje vier dan...
Ik ben het helemaal eens hoor met de ernst van de corona niet serieus nemen als je massaal de straat op gaat..
Maar kom hé....
Kijk eens hoe keurig ze stonden... op anderhalve meter... met mondkapjes...
Behalve... behalve die ene....
Iets met burgemeester van Amsterdam of zo....
Geef niet de mensen de schuld maar een falend handhavingsbeleid.... van een niet om zich heen kijkende... niet vooruit kunnen denkende... handelingsonbekwame burgemeester...
Die politieke meningen uit daar waar ze neutraal moet staan.... ook nog eens in de meute zelf gaat staan... en vervolgens een welles nietes spelletje gaat spelen met een minister...
Waar hebben we het over zeg...
Van.... en hoe het hier thuis ging...
Ach... rustig zondagje.....
Willem kon eindelijk weer spelen in een kerk...
Dertig man... en zingen verboden....
Alsof er geen speeksel.... oeps... heet tegenwoordig aërosolen.... uit een fluit komen....
Mijn grappige broddelwerk vestje is af...
Kunstwerk van een zeer beginnend haakster....
Alles voor een week school voor mijn invallers en voor thuisblijver is weer af....
Willem gaat vanaf volgende week 2x per week op verzoek van de buurman met hem wandelen....
Ook ineens iets met dieet kolder....
Samen slank zullen we maar zeggen....
En verder is er niet veel te melden...
Behalve dat ik mijn ei kwijt ben...
Wat weten wij Nederlanders het toch altijd goed...
Denken we....
Ik vind het bizar veel op een pot verwijt de ketel verhaal beginnen te lijken....
En dat is écht het laatste dat ik erover zeg...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten