maandag 22 juni 2020

22 juni 2020

Dag van:
Vanavond komt er een discussie op tv bij Veronica inside....
Willem kijkt er al naar uit...
Het is iets dat volledig langs me heen gegaan is maar Johan Derks schijnt weer iets verkeerds gezegd te hebben of een verkeerde grap geplaatst te hebben....
Nu willen de voetbal internationals geen interviews meer geven aan de programmamakers...
Het heeft iets met racisme te maken...
Als ik vanmiddag thuis ben zal ik me wel beter inlezen....
Van.... maar het is zo leuk dat ik even later ... nadat Willem wel 2x vanmorgen zei "21.30 uur kijk ik Veronica inside hoor"... met de kinderen in de kring zit.... en dit op mijn pad komt....
Over racisme en discriminatie gesproken....
Veel jonge kinderen kijken sowieso niet naar huidskleur.... wel hebben ze nog moeite met jongens en meisjes gedoe...
Het zijn nog steeds vaak ouders of grootouders die gender stempels plaatsen....
Er zijn ook eigenijk niet eens meer zulke aantoonbare verschillen...
Ja... voor ons volwassenen misschien wel... wij stempelen immers als gekken...
Maar het jurkje meisje, broekje jongetje.. is er allang af...
Ook het lang haar meisje, kort haar jongetje... maak ik ze niet meer wijs...
En dat jongetjes anders plassen dan meisjes...oeiiiiiii.... gevaarlijk terrein.. dus daar heb je het niet over....
Het is dus iets met gevoel of zo als je het kinderen leert.... of als zij het zichzelf eigen maken...
Vanmorgen hebben we het weer eens over jongens en meisjes...
Ik vraag: En is dat dan van een 'hij' of een 'zij'.....?
Het antwoord komt snel....."Van mij"....
En in die fase zitten we dus... hahaha....
En zo werk ik altijd weer toe naar het gevoel van "wij"....(lees het 'wij' zoals ik dat hieronder bedoel)....
Overigens nog een heel proces....
Kinderen doen (nog) niet aan discriminatie of racisme....
Het maakt ook inderdaad voor hen niet uit of Piet van Sinterklaas groen, paars, zwart of roze is....
Zolang Sinterklaas maar wel een mijter heeft en een heeeeeeeeeeele lange witte baard....
Van... soms ben ik wel eens bang dat ze van dat hele bisschop verhaal ook een issue gaan maken....
Waarom Sint geen goeroe, imam, dominee of Boedah is.....
Niet aan denken maar....
Van  .. de dag verloopt heerlijk...
Er wordt weer gespeeld in tentjes.... we kleuren wigwams.... we maken moeilijke werkjes met materiaal....
Van..... ja ja Willem.... half negen...
Veronica inside....
Lastig als je een hoog empathisch vermogen hebt om je achter één gelijk te scharen....
Ik geloof de zwarte vrouw (heb net van haar geleerd dat je zwart moet zeggen en niet donker)....
Ik geloof ook de man die Marokkaanse ouders heeft....
Ik geloof van der Gijp... en Kieft... maar toch ook Johan Derksen wel ....
Geen van allen bedoelt het verkeerd....
Het enige dat ik kan vinden is dat ik wel eens moeite heb met het gemak waarmee dingen gezegd worden....
Andersom ook zeker het gemak waarmee ge- en veroordeeld wordt....
Als dochter van een hoofdredacteur/ financieel economisch journalist ben ik opgegroeid met het opkomen van het recht voor vrije meningsuiting....
Ik vind dan ook het hebben van een mening of het schrijven of vertellen daarover van wezenlijk belang....
Het zijn tijdsbeelden......
Maar het gemak waarmee meningen geventileerd worden, dat vind ik misschien dan toch wel wel een puntje....
Trouwens... het gemak waarmee daarover geoordeeld wordt dus ook...
Het schrijven van een blog zal ik nooit zomaar ondoordacht doen...
Maar het is natuurlijk ook niet zo dat ik over elke zin nadenk....
En dat is het denk ik wat ik ook bespeur in de discussie tussen de heren voetbal kenners... maar in dit geval vooral mensen aan een discussie tafel...
Zij zijn net als ik... niet uit op het kwetsen van anderen.... omdat dat gewoon niet in je zit...
Van... en toch knaagt er dan iets....
Dat gemak dus....
Je kunt er wel niet op uit zijn.... een ander kan dat wel zo opvatten....
Flauw natuurijk ook om vervolgens dan zomaar direct het slechte van mensen te denken... maar het feit ligt er wel....
Korte lontjes.... lange tenen.... ze zijn er...
Dingen willen verbergen omdat je bang bent dat je 'kwaad' berokkend wordt....
Van .... ik herken dat wel.... terwijl ik juist erg voor transparant ben...
Soms zeggen mensen iets, dat harder bij je aankomt dan het in wezen bedoelt is...
Dat komt omdat ik het dan door eigen bril... binnen eigen perspectief laat binnenkomen....
Gelukkig kan ik dan snel denken..."dat is vast niet zo bedoelt"......
Het is mijn oud zeer... mijn angst... mijn verleden....
Maar als je cultuur zo diep geworteld lag in slavernij of gastarbeider verleden.... en nu is dan die periode aangebroken dat je eindelijk je kwetsbaarheid van toen prijs kan geven....
Tja..... dan sla je eerst door.... en vindt daarna de balans....
Toch apart dat als ik weer aan vanmorgen denk... in die kring van onbevangenheid.... dat ik dan denk....'die mensen moeten toch ook ooit in de kring bij hun juf gezeten hebben?'....
Waar is het mis gelopen....?
Hebben daar dan toch grote mensen invloeden de hand in gehad....
Waar begon dat gevoel van minderwaardigheid....?
Niet in die kring... dat weet ik zeker....
Van ... er zijn genoeg theorieën op los gelaten....
Dat hoef ik hier niet te doen....
Ach.... en laten we daarom ook alsjeblieft onze meningen blijven verkondigen.... met misschien ietsje minder gemak waarop we dat doen ....
En dan ook ietsje minder oordeel van de andere kant....
En laten we dan ook ernaar streven  dat we al die gelijkheid eens loslaten...... terwijl we ook nog eens allemaal onze eigenheid willen uitstralen....
Met andere woorden.... eigenheid is prima....
We hoeven niet gelijk te zijn
Jij bent goed zoals je bent.... gelijkwaardig aan iedereen die ook goed is zoals hij/ zij... euh 'mij' is......







Geen opmerkingen:

Een reactie posten