dinsdag 16 juni 2020

16 juni 2020

Dag van:
Bah.... bah.... bah...KAK.....!!!
Nou ja... en meer van die uitdrukkingen....
Af en toe denk ik wel eens waar ik nou weer iets positiefs moet vinden....
Maar dat denk ik in een mega dip hoor....
Tien minuten later zie ik het water en de eendjes... de reiger... de fuut met haar jonkies op de rug.... onze vier banjers... en twee knuffel katten aan mijn zijde...
Maar kak wat een pokke nieuws bij de huisarts....
Flauwekul natuurlijk... want je zal maar een werkelijk ernstige diagnose krijgen....
Dus wat zeur ik nou....
En toch is het kak.....!!
Kom ik objectief gestemd bij die huisarts aan.... sta de assistente op 2 meter afstand te woord.... ontsmet mijn handen.... en ga zitten....
Geen tijdschriften meer... want stel je voor dat die corona monstertjes daar hun tijdelijke verblijfplaats vinden..... een oud gespataderd vrouwtje op drie stoelen van me af die me niet eens goedemorgen hoort zeggen... gesprekje dus onmogelijk... en een Turkse oma met puber kleinzoon.... kan ook moeder met haar laatstgeborene zijn natuurlijk... de tiende zoon of zo, op een bankje in de gang....
De oma of moeder wordt opgehaald.... het oude vrouwtje een paar tellen later ook.... en dan zit je daar....
Maar daar zul je ook mijn dokter hebben....
Bloedwaardes doornemen en bloeddruk meten....
Niet één keer,  niet twee keer, niet drie keer maar maar liefst vier keer meten...
Bloedwaardes keren aardig terug naar redelijk normale... zeg maar eigenijk met acceptabele waardes terug....
Het vermeerderen van het ene medicijn en het verminderen van de andere doen dus wat ze doen moeten.... maar tja.... dan krijg je dus de bijwerkingen....
En dat zijn bijwerkingen die 'u mevrouw met uw TIA verleden, er niet bij kunt hebben'....
De bloedruk is dus weer eens van abnormale hoogte....
En dan vooral die verhipte onderdruk....
Laten we zeggen zo gemiddeld rond de 100....
Niet alleen bij de eerste meting... maar ook bij de tweede, derde en vierde meting....
En had ze nou niet zo zorgelijk gekeken.... dan had ik nog zoiets gehad van...'boeien'....
Maar haar blik en de woorden "dit neem ik mee in het patiënten overleg", maken me nou niet echt blij....
Temeer omdat ik donderdag ook weer aan het werk ga....
Van... ben ik nou de enige die op zo'n moment oud worden ineens niet meer zo leuk vind...?
Enfin... ik kan gaan... ik krijg morgen telefoon...
Van.... morgen telefoon....????
Ik krijg twee uur later al telefoon....
En krijg nóg meer medicijnen....
Want tja ook die eiwitten....
Nee... daar wordt een mens blij van...
En als het kan vandaag al die nieuwe medicatie slikken.....
Nou.... dat hangt van mijn apotheek af lieve dokter....
En die is over het algemeen niet zo snel....
Oh... en over vier weken bloed prikken en dan drie dagen later weer een bloeddruk meting en een afspraak....
Van... dat wordt leuk... dan ben ik in Drenthe op de camping...
Wat een feest... dat wordt weer een paar honderd kilometer voor een prikkie....
Én daarna nog eens voor een babbeltje.... om te kijken of die medicijnen erbij weer geen nier of lever schade opleveren...
Bespeur ik hier een klein venijnig vicieus  cirkeltje?????.....
Ééééén positief puntje was er dan wel te noemen... ik was wat afgevallen....
Nou nou nou... dat mag ik de krant....
Mijn hoofd voelt namelijk alsof er tweehonderd brulkikkers tegelijk hun wangen in opblazen....
Mijn enkels houden geen vocht vast... mijn kop wel....
Van... uitgezeurd.... traan weg gepinkt.... als dit nou alles is.....
Ik moet gewoon niet zeuren....
Laat ik de laatste handelingsplannen maar evalueren terwijl Willem met zijn schilderes gaat overleggen aangaande de Alzheimer schilderijen......
Dan ben ik daar ook maar af....
Dan bekijk ik eens wat voor nieuwe leerlingen ik volgend jaar krijg...
Ik mag niet mopperen.....
Geen jonkies in ieder geval... maar al in leeftijd gevorderde kleuters....
Dat zie ik graag....
Verder is het weer afwachten natuurlijk...
Van.... maar natuurijk.... om kwart voor zes krijg ik een apotheek SMS...
De medicijnen liggen klaar...
Lekker op tijd jongens...
Dat wordt dus dan toch morgen....
Welgeteld zal ik dan 9 pillen in de ochtend slikken en 2 's avonds....
Krankzinnige wereld....
Je lijf op pijl houden met pillen...
Geen wonder dat de gemiddelde leeftijd vroeger laag lag....
Toen was er geen pilletje voor elk wissewasje....
Als je in de middeleeuwen de eerste 20 jaar maar overleefd had, had je nog een kans om 64 te worden....
Er was veel kindersterfte....
Als je honderd werd... en dat was maar een enkeling gegund.. dan was je in die tijd een bezienswaardigheid... en kwam je op de kermis in het rariteitenkabinet.....
En wat nou vrouwen een zwakkere geslacht... er waren meer vrouwen die honderd werden dan mannen....
En dan reken ik de pech dat je eerder in een veldslag omkwam even niet mee...
Toch was een Neanderthaler met twintig jaar al oud hoor...
In de prehistorie werden mensen sowieso niet ouder dan dertig...
Veertig was een uitzondering....
Van... gemak dient de mens is dus van invloed op ouder worden...
Want hoe meer hulpmiddelen en gereedschappen men uitvond.... hoe minder men zelf hoefde te doen... hoe ouder we werden....
(Gut schiet me toch ineens die rollator in gedachten hoi hoi)
En waarschijnlijk dan ook de kennis die men over planten en zo kreeg...
Maar die kennis moet olgens mij gebaseerd zijn op ervaring...
Ik bedoel... het feit dat ik geen vliegenzwam eet komt toch echt omdat er ooit iemand dood bij neerviel toen hij dat wel deed....
Tegenwoordig... las ik... wordt een vrouw van nu 60...86 jaar en 2 maanden....
U heeft nog 26 jaar en 2 maanden te gaan...
https://www.rekenkeizer.nl/pensioen-aow-leeftijd/hoe-oud-word-ik-je-levensverwachting-cbs-bij-overlijden
Tjonge... kan ik net 19 jaar van mijn pensioen genieten... da's ook wat...
Toch lullig dat volop genieten pas mag als je het bijna niet meer kan...
Voor onze kinderen en kleinkinderen zal dat wellicht nog korter zijn...
Niet dat je waarschijnlijk nu niet geniet...
Maar die volledige vrijheid, die is eigenijk in verhouding maar van korte duur....
Van... dit zijn ook altijd van die momenten dat ik kan denken 'wat doe ik hier eigenijk op deze aardkloot?"....
Vooral na zo'n dag als vandaag...
Me voortplanten... leren.... leren.... nog meer leren....werken.... werken.... en dan die laatste 19 jaar nog even volop genieten....
Als je al half versleten bent....
Gelukkig hou ik van bloemen... dus ook van geraniums...
Nu maar even gewoon niet over verder denken...
Zeker niet met zo'n bui....
Een warm bad helpt altijd....
Nu kom ik er tenminste nog in....
Er komt een tijd....
Sssssttttt.... doemdenker..... dan zijn er wel oude wijven steuntjes.....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten