donderdag 1 juli 2021

1 juli 2021


Dag van:
Laten we de maand eens beginnen met een huifkartocht....
Hè ja, gezellig door de Wekeromse bossen....
Een soort alternatief schoolreisje....
Een wat een joekels zijn die Gelderse paarden toch....
Ze trekken toch maar even hele klassen in een kar achter zich aan....plus juffen op gewicht...
En dat wel drie keer dus drie uur lang....
Door de regen ook nog eens.....

Maar wij zitten droog... we hobbelen op en neer op het oncomfortabele bankje maar met heerlijk comfortabel dikke leren kussens onder ons kont....
Het gelijk opgaand vrolijk hoef getrappel klinkt over de stenen of en klinkt wat doffer op het bospad....
Zen.....
De twee oudjes op de bok mennen hun paardenvrienden.... de teugels stevig in de hand... het zweepje doelloos mee wapperend in de wind....
Af en toe stapt de oude man van de bok om de Gelders landschap slagbomen te openen en te sluiten...
Het houdt hem jong...
Net als dat tiental druktemakers achter hem....


We hebben een heerlijke tocht...
Door al die zon van de afgelopen tijd en de regen van nu is het bladergroen zo mooi diep donker gekleurd....
Je ruikt ook de dennen en de al rottende herfstbladeren....
Af en toe vergeet ik bijna even de klas die ook in de huifkar zit, en geniet ik mijn eigen genot...
Ik ben een gelukkeling....!!

Toch is een uurtje voor sommigen toch net teveel en begint de overprikkeling op te komen....
Nu even weg met de geur en de aanblik....

Een betraand hoofdje tegen m'n schouder die het getrappel, gehinnik, geblaf van de hond die over het erf een eindje mee loopt, de andere omgeving,  gezang van de kinderen allemaal teveel wordt....
Weg van het vertrouwde...

En ik sta weer met beide benen op de huifkar bodem...
Voorbij is het zen moment en de liefdestaal van de natuur.... waar elk element je toefluistert 'ik hou van jou.....

Van de week las ik nog een artikel over de vijf liefdestalen...
Ik dacht dat de liefde altijd maar één taal sprak.... althans één intensie, boodschap of richting....
Maar relatietherapeut Gary Chapman vond er wel vijf...
Vond of bedacht... dat weet ik eigenijk niet...
En die vijf talen hebben ook nog eens hun dialecten, zegt Gary....


1. Taal 1 is van de positieve woorden...
De complimentjes en waardering dus...
2. Tijd en aandacht....
Alles wijkt om wat tijd samen met je geliefde door te brengen...
3. Cadeautjes geven en krijgen...
Blij zijn met attentie, dat iemand aan je gedacht heeft en inspanning heeft getoond om iets voor jou uit te zoeken, te maken, te kopen...
4. Hulpvaardigheid....
De afwas doen,  een keer stofzuigen ... dus het verlichten van je lasten...
5. Lichamelijke aanraking...
Hoeft niet direct seks te zijn... maar een knuffel, een aai, een kneepje in je arm...

Bewustwording van de taal die je zoekt is belangrijk, want wat voor jou duidelijk een taal van liefde is kan de ander misschien wel helemaal niet verstaan...(lees: begrijpen)....

Dus naast Engels, Frans, Duits en Spaans nu ook de

liefdestaal....
En dan is wel het belangrijkst het 'begrijpend lezen'... of luisteren... zo je wilt....
Als ik zo eens bij mezelf te rade ga, versta ik bij Willem al wel 2 talen....
Ikzelf spreek er geloof ik toch wel 5....
Wat een lastig gedoe weer....

Als ik dan terugdenk aan vanmorgen... dat moment van de natuur en ik....
Dat was toch een stuk minder ingewikkeld...
Daar speelde volgens mij maar één taal een rol...
De taal van voelen....

Natuur wat ben je overweldigend mooi en robuust en eigenwijs... en wat voel ik mij één met jou... opgaan In jou...
Terwijl de natuur dacht... wees welkom bij mij... wees goed voor mij... zorg voor mij.... jij hoort bij mij....

Ik moet, als ik zo'n moment beleef met één zijn met de natuur, altijd aan dat prachtige lied van Paul van Vliet denken....
De zee heeft me verteld dat zij zo moe is
Zij zei dat zij er zeer beroerd aan toe is
Zij zei: wat is daar toch bij jullie aan de hand?
Wat doen jullie toch tegenwoordig allemaal op dat land?
Zij zei: er komen tegenwoordig steeds meer van die dagen
Dan kan ik alle vuile rotzooi haast niet meer verdragen
Dat zei de zee die me vertelde dat zij moe is
Die zei dat zij er zeer beroerd aan toe is.
Er had ook bos kunnen staan of moeras, park of... zeg het zelf maar....
De meeste mensen verstaan de taal van liefde voor de natuur allang niet meer.... terwijl deze zo eenvoudig is en zo weinig woorden bevat...
Zo dichtbij had moeten staan ook....
Want... als ergens de taal van de liefde gesproken wordt, dan voor mij toch echt in de natuur ....

Om nou alle talen dan maar samen te vatten:
Natuur wat was je vandaag weer intens mooi en wat was het fijn dat ik de tijd had om dat vanaf de huifkar...trippeltrippeltrippeltrap.... weer te voelen....
Kijk en ik heb al mijn troep meegenomen zodat ik je heel schoonhouden... en ik heb je bomen omhelst....
We begrepen elkaar....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten