zaterdag 10 juli 2021

10 juli 2021 kamperen Smalbroekerhout dag 3


Dag van:
Al tien dagen van te voren kan je tegenwoordig kijken of het nou gaat regenen of dat de zon zal gaan schijnen...
Dankzij die fijne weer apps die je te kust en te keur kunt downloaden...
Ik heb ze ook hoor...; buienradars... buienalarm...10 dagen vooruit.....
En ik bekeek ze van dag tot dag al tien dagen voor we zouden kamperen....
Regen, regen, regen zouden we krijgen....
Nou oké, zei de weerman dan... alleen het weekend en vrijdag droog....
Ach zo zei de andere weerman, alleen zaterdag regen dan....
Vooruit, zei de volgende dan doen we alleen de zondag maar regen en dan de zaterdag bewolkt...
Krankjorum wordt je ervan....

En daar zit je nu dan... tien dagen zorgen gemaakt...

Eergisteren heerlijk, gisteren zon maar 's avonds wel wat kouder, vandaag droog en ronduit benauwd en ineens staan voor morgen ook zonnetjes met wat wolkjes op het scherm, maar geen regen.....
De tent kan morgen dus droog mee...
Als tenminste morgen mijn schermpjes nog hetzelfde aangeven....
Wat een moedeloos gedoe dat volgen van weer apps...

Gewoon dus weer ontbijtje in de buitenlucht...
Hier en daar een teek of mug wegslaand want dat is hier het enig ongerief....
Verder blijft onze lieve oude vertrouwde camping het paradijs op aarde...
En als het ook werkelijk het paradijs is, dan is dit ook de vogeltjes hemel...
Mensenkinderen wat een vogelgeluiden.... wat een heerlijk gefladder.....

Op de achtergrond klinkt de scouting... ze zijn druk met opzetten van de tenten voor de zomerkampen....
Hier is immers de zomervakantie al begonnen...
We horen scouting liederen afgewisseld met het gerinkel van tentstokken het gepuf door het zeulen van tentzeilen.... en de kreten van succes als er weer een tent staat...


Er heerst een en al bedrijvigheid op de camping..
De buren rechts gaan een dagje uit..
De vrienden van de kliek gaan óf fietsen óf shoppen óf doen en workshop schilderen online...
Vandaag komt ons kampeer vriendinnetje Emma (inmiddels alweer 8 jaar) met haar mama en broers op bezoek.... dus wij zijn druk met lekker dingen aanschaffen....
"We gaan vandaag toch ook mølky spelen hè " vragen de oudjes op het voorste veld....
Ja hoor, vanavond komen we bij jullie....!

Dan horen we in de verte het stemmetje van Emma al...
En twee olijk ondeugende bruine oogjes komen vanachter de struiken vandaan...
"Willem!!!!!!.... Wampie!!!!!!!...."
Ja die Emma... zij heeft al lekker vakantie....
"Ja en ik ben heel lui...."
Heb je al uitgeslapen op je eerste vakantiedag dan....?
"Nee, maar mama wel... die slaapt héééééél lang uit"...
Mama heeft groot gelijk, hoe laat was mama beneden dan?....
'Pas om acht uur".....
Oké.... Dan heb ik liever weekend dan vakantie... ik was pas om half elf uit bed.....
" Nou Pffft dan kan je beter blijven liggen want dan moet je al bijna weer slapen"....
Ja maar dan had ik jou niet gezien...
"Je kan ook van me dromen hè!"....

Tja... Emma in the house en nooit het laatste woord

meer hebben....
Gelukkig is ze weg van de kleine biggetjes die gisteren zijn aangekomen...
"Zo lief en zulke leuke kleurtjes"....
Willem wordt er jaloers van want juist hij geniet zo van Emma's aandacht...
Vandaar zijn volgende vraag...
Emma hou je meer van jongens of varkens .. 
"Van paarden want jongens en varkens snurken in bed"....

Nou zo'n middag dus...
Want Emma mag blijven terwijl mama met haar broers de vaccinatie gaan laten zetten....
Dus mag Emma mee de honden mee uitlaten...
Maar Emma let op... Willem verdwaalt steeds....
"Oh... Dan doen we alleen een heen en weertje.... heen en weer... heen een weer en dan door het paadje... of jullie moeten steeds een geluidje maken..."

We hebben shoarma en kebab besteld...

Esther en ik halen het op...
We eten vroeg want Willem moet vanavond nog weg omdat hij morgen preken moet en hij gaat liever vanuit huis dan vanaf de camping...
Emma's mama en broers zijn er nog niet....
"Wat eten jullie vroeg... het is vakantie hoor!......
Nee Emma wij hebben nog geen vakantie....
"Wat doen jullie dan hier????".....
Ik zeg... goeie vraag...!!!

We delen net ons eten als Emma's mama met één broer komt.... en die lust ook wel wat....
Ach... waar er vier eten kunnen er ook zes eten toch...?

Willem gaat....
Het voelt vreemd zo alleen....
Nee, niet alleen natuurlijk.... maar toch...
Kamperen is tenslotte iets van ons samen...
Nu staat daar die grote die grote zes persoons tent.... nou ja.... twee persoons en vier honds.....leeg te staan want zelfs ik vul hem in mijn grote eentje nauwelijks....
Gelukkig gaan we gauw mølky spelen....
De oudjes van boven de zeventig zitten er klaar voor....

En wij 'activiteiten begeleiders' die we ons nu voelen, ook.....
Het is een dolle jolige boel....
"Ik kan niet bukken hoor"...
"Ik mag niet tillen van de dokter"......
"Mijn knieën willen niet meer zo hoor"....
Oké, oké... ik werp me op tot stokken haler... en overeind zetter....
En heus... wij jongeren van net zestig of nog net onder de zestig doen verschrikkelijk ons best....
Maar tachtig plus wint en wint weer en wint nog een keer....
Wij geven op....
Trouwens om half elf, zit de eerste zeventig plusser al te knikkebollen....

Geen zin in het grote kampvuur... wel nog één nachtduik diepgaand gesprek met kampeer vriendin Esther... terwijl de vriendenkliek die de gin ontdekt hebben, spel kezen spelen..... en rond elf uur toch wel erg verlegen zitten om wat licht....
Natuurlijk kunnen jullie onze kaarsjes lenen....
En dan moet je jehet volgende daarbij voorstellen...
Gewoon hoe zoiets gaat....
"Kun jij nog recht lopen....?"
"Nee, ik niet... jij dan?"....

"Nee ik ook niet... maar weet je.. wie het nog best op z'n benen kan staan gaat de kaarsjes bij Wampie en Esther vragen...."
En dat gaat dan zo...
Een rond veldje..... onze kampeer verblijven, respectievelijk onze tent en hun camper, staan tegenover elkaar....
Je kunt recht oversteken...
Dat kan ja... maar dan moet je niet samen een fles gin soldaat gemaakt hebben....
Volgens mij had zelfs Willem nog beter de weg kunnen vinden....

Enfin... ze hebben de kaarsjes.... ze hadden ook tal van niet te volgen verhalen....
En Esther en ik zoeken onze luchtbedden op....
En zo zit ik dan.... héél alleen.... in een loeigrote tent....
En ik hoor allerlei geluiden die ik gister niet hoorde...
Gauw m'n ogen maar dichtdoen....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten