donderdag 15 juli 2021

15 juli 2021


Dag van:
Ik durf mijn mail bijna niet te openen....
Niet wéér.... niet nog wéér werk....
Gelukkig... slechts een uren registratie invullen van de stagiaire die we overigens niet veel gezien hebben dit jaar....(corona perikelen).....
En dan denk je nog dat het allemaal wel eens mee zou kunnen vallen vandaag....
Maar nee....
Nou ben ik niet héél zweverig.... maar vandaag vraag ik me af wat voor invloed water op onze planeet, die toch al zeventig procent water bestaat, met nog meer water (ernstige regenval) heeft op epilepsie....
Of misschien ook de luchtdruk of onweer.....
Want én in mijn klas én in drie andere klassen is het raak....
Ik vlieg van mijn ene epileptische leerling naar de andere, loop naar de verpleging, bel ouders, en vlieg weer naar de kinderen.... zoals dat in de andere klassen dus ook gebeurt....
Of is het toch gewoon toeval.....?
Ik ben er in ieder geval de hele dag druk mee....
En dan is er natuurlijk de onrust bij het bij de anderen veroorzaakt omdat die alles voelen....
Eind van de dag..... ik ben geradbraakt....
Hoef ik écht hierna nog maar vier dagen....??!!

Willem eet vandaag met een aantal mensen van de

kerk...
Oh heerlijk.... ik maak een uitgebreid broodje zalm voor mezelf....

De rampen zijn echter nog niet afgelopen vandaag blijkt al snel...
Na een dag hoog epilepsie gehalte, nu de watersnood in Limburg.... en Peter R toch overleden....
Niet alleen een klas in rep en roer vandaag.... héél Nederland in rep en roer....
De televisiezenders weten gewoon niet meer waar ze nou het eerst verslag van uit moeten brengen....
Tussen de memoriam uitzendingen over Peter R dus breaking news moments over, de door de regering nu uitgeroepen tot ramp,  watersnood beelden....

Het gonst in mijn kop....
Alsof er een bijenkorf ontploft is....
Zelfs als ik de tv uitzet raak ik het gezoem en de onrust niet kwijt......
Dan de tv maar weer aan....
Zowel de publieke als de commerciële zenders memoreren aan Peter R.....
Van alle kanten zijn er mensen opgetrommeld om hun verhaal te vertellen....
En oké... ik vertelde al eerder dat ik nou niet de grootste fan van de man was, maar dat ik deze laffe daad op hem natuurlijk ten zeerste veroordeel...... 
Nu krijg ik eigenijk toch ook andere verhalen te horen en worden beelden geschetst zoals ik Peter R nooit gezien heb....
Ik krijg het gevoel dat ik mijn beeld wel iets mag bijstellen...
Dat ik teveel gefocust was op wat in mijn allergie zat en vergat daarbuiten te kijken....

Op zo'n moment laat ik altijd het kernkwadrant (van dhr. Ofman) erop los....
Ooit geleerd tijdens een opleiding die ik volgde en zo vaak daarna plezier van gehad:...


Kernkwadrant Stap 1: Bepaal je Allergie

Datgene wat jij als lastig, vervelend, irritant ervaart is volgens het Kernkwadrant jouw ‘Allergie’. Stap 1 is het vaststellen van jouw Allergie, in de vorm van een eigenschap. Welke eigenschap is het waar je je aan stoort?

Voorbeelden van eigenschappen die vaak in een allergie zitten zijn drammerigheid, arrogantie, bemoeizucht, jaloezie, betweterigheid, ijdelheid etc.

Kernkwadrant Stap 2: Ontdek je Uitdaging

Het Kernkwadrant is gebaseerd op de gedachte dat er geen ‘negatieve eigenschappen’ bestaan. Er bestaan alleen té ver doorgeschoten positieve eigenschappen.  Zo is jouw Allergie dus ook een té ver doorgeschoten positieve eigenschap bij iemand anders. Als je de té nu eens afhaalt van jouw allergie, welke positieve eigenschap blijft er dan over?

Voorbeelden: Erger je je aan iemands impulsiviteit? Dat is een té ver doorgeschoten vorm van daadkracht. Is iemand er jaloers? Dan is hij of zij té betrokken. Of iemand te betweterig of te scherp in zijn opmerkingen dan is hij intelligent of heeft zich goed ingelezen. 

Kernkwadrant Stap 3: Onthul je Valkuil

Net zoals de ander, heb ook jij eigenschappen die té ver door kunnen schieten, bijvoorbeeld in situaties van stress en wanneer je onder druk staat. Deze eigenschappen met een ‘té’ erop noemen we jouw Valkuilen. Je Valkuil is het negatief tegenovergestelde van je Uitdaging.

Voorbeelden: Een negatief tegenovergestelde vorm van daadkracht is besluiteloosheid, en voor betrokken is dit bijvoorbeeld onverschillig.

Kernkwadrant Stap 4: Ontdek je kernkwaliteit

Door de ‘té’ van je valkuil af te halen, ontdek je jouw kernkwaliteit. Een kernkwaliteit is een specifieke eigenschap die een persoon kenmerkt. In tegenstelling tot aangeleerde vaardigheden, zijn kernkwaliteiten aangeboren eigenschappen. Het zijn die eigenschappen die jou van nature gemakkelijk af gaan. Het zijn de eigenschappen waar anderen jou om bewonderen, en waar jij juist van zegt: “Maar dat is toch logisch, dat kan toch iedereen”.

Voorbeelden: Iemand die heel goed kan analyseren en afwegen, kan als valkuil besluiteloosheid hebben. En iemand die goed is in relativeren, kan als het wat spannend wordt neigen naar onverschilligheid.

Op basis van je Allergie kun je dus veel te weten komen over jezelf. Via je Allergie krijg je inzicht in:

  • Je uitdaging: waar heb jij wat meer van nodig?
  • Je valkuil: welk gedrag zet jij in als je onder druk komt te staan?
  • Je kernkwaliteit: wat zijn die eigenschappen die jou heel natuurlijk en gemakkelijk afgaan?
Nou dat dus.....
Zoals iedereen kernkwaliteiten heeft, heeft ook iedereen valkuilen......
Als een ander doorschiet in een bepaalde kwaliteit, kan dat bij jou irritatie opwekken...
Jouw reactie daarop wordt een allergie genoemd....
Zo'n allergie heeft vaak te maken met een kwaliteit van jezelf....


Eigenijk een heel simpele oplossing als je er een gewoonte van maakt op momenten dat je merkt dat je er last van hebt....
En dat doe ik dus...
Het maakt het leven er wat ongecompliceerder op....

En zo ben ik weer bezig met schoolse dingen...
Het lijkt een levenswijze te zijn geworden dat onderwijs....
Nu nog even een oplossing voor fysieke vermoeidheid....
Och... zou dat dan misschien 'slaap' zijn....
Nou laat maar.... dat is weer een hoofdstuk apart...
Ik schijn in de fase van mijn leven te zitten dat inslapen niet meer lukt en de slaap gebroken is....
Wellicht is daar de oplossing 'vakantie' dan weer voor....
Nog vier dagen werken..... en dan vierenveertig dagen vrij..... euh... zes weken klinkt langer....
Dat is bijna twee maanden.... klinkt nog leuker.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten