vrijdag 2 september 2022

2 september 2022


Dag van:
Laatste voorbereidingsdagje.....
En laat dat 'je' er maar af want het belooft een lange dag te worden....
Misschien wel de lastigste van alle drie de dagen...
Vandaag staat in het teken van bijscholing...
De gehele dag welteverstaan....
Alsof een mens 8 uur lang informatie tot zich kan nemen, geconcentreerd kan blijven tot het laatst.....en het dan nog kan onthouden ook.....

We zullen zien...
Ik ben in ieder geval al vroeg op pad...
Wellicht heb ik dan ook nog wat tijd om in de klas waar te doen aan eigen voorbereidingen....
En dat lukt dus.....zij het maar een half uurtje....

De gang is aardig vol van collega's die met

hun bureaustoelen naar de grote zaal rijden....
Normaliter staan er van die congres stoelen klaar maar jongens heej....een hele dag op je gat zitten luisteren en tussendoor op je laptop opdrachten uitvoeren vanaf een congres stoeltje....nee, dat is niet te doen....
Bureaustoelen mee dus....ergonomisch veel verantwoorder....
En dan zo'n congres stoeltje voor je voeten om je laptop op te zetten....want van je schoot glijdt zo'n ding uiteindelijk ook af....

Daar zitten we dan....meer dan honderd man bij elkaar.....
Één vrouw ervoor....een Friese....
Het eerste deel gaat over sociaal emotioneel maar dan bekeken vanuit de leerkracht die responsief en sensitief is...
En wat een heerlijk mens is die Friezin....
Wat een presentatie talent.....!
Van de eerste tot de laatste minuut bloeit ze me...
Oké....wat ze te vertellen heeft doe ik veelal al naar het is wel heerlijk het onderbouwd te horen worden en je weet even bewust te worden van wat je meer bezig bent....
De energizers die ze gebruikt zijn vermakelijk....

In een groepje van drie een ballon opblazen en dan om de beurt erop gaan zitten zonder dat die knapt.....
Onze drie dikke billen groep red dat.... maar om ons heen is het een geknal van jewelste.....
Wat een hilarische taferelen....
Enfin...een zeer geslaagde ochtend dus en ik heb de complete drie uur aan haar lippen gehangen....
Alles heb ik zorgvuldig opgeslagen in mijn brein en de taken die op de laptop uitgevoerd moesten worden even zo zorgvuldig gedaan....
Meestal geen ik het niet zo op toets systemen maar ik kan volledig achter deze staan.....
De eerste schoolweken vul je meestal Zien! in.....zo rond de herfstvakantie en ga je daarna nadenken over een aanpak..... Juist die eerste schoolweken is het belangrijk om bezig te zijn met leerling- en groepsgedrag......
In die weken zou je goed kunnen werken aan Betrokkenheid en Welbevinden.

Dan de pedagogische interventies.....
Jouw handelen als leerkracht is cruciaal in de groep......
In het Zien! document vind je daarom ook een kort overzicht met tips per vaardigheid......
Wat kun je doen en wat moet je juist niet doen?

Ik kan er dus wel wat mee....

Prima ochtendje....!!!!

Even koffie met een gebakje tussendoor...
En geletterd gebakje....
Het vaantje op de dot slagroom bevat het woord Parnassys....
Het nieuwe leerlingvolgsysteem waar we mee gaan werken...
Uiteindelijk moet het minder werk op gaan leveren....en dat zal ook zeker zo zijn....
Maar eerst moeten we wel even alle gegevens overzetten, opnieuw invullen, eigen maken....
Voor de vakantie al ietsepietsie voorwerk gedaan....nu verder....
Let wel......na al drie uur informatie tot je genomen te hebben in de ochtend.....

Vol goede moed begin je want....de ochtend heeft je immers energie gebracht in plaats van dat het je leeg zoog.....
En toch blijkt niets minder waar...
De handelingen, de te nemen stappen, de vele velden....het is teveel....
Daarbij blijkt het voor alle niveaus binnen de school weer anders te zijn....

En dat allemaal verteld in één verhaal of uitleg, dat werkt dus niet....
We haken na een half uur al af....
Teveel van het goede....
We gaan nog met ons kleuterteam apart zitten voor nadere uitleg maar.....het komt echt niet meer binnen....
Ik was er al bang voor....en we waren toch heus echt allemaal van goede wil....
Nu maar wat momentjes prikken dat we samen aan de slag gaan zodat we elkaar kunnen helpen en ondersteunen....

Heerlijk taartje.... geweldige presentatie maar wat niet gaat, gaat niet....
We gaan naar huis....
Niet eens meer de moed om iets in eigen klas te doen....
Dag school, tot maandag....als je weer volloopt met kinderen....


Weekend!!......
En Willem heeft nasi en bami gehaald een bakt er zelfs een eitje voor me bij....
Dat is lekker thuis komen.....
Willem heeft vanavond een kamp bijeenkomst van de jeugd van de kerk...
Ik heb het rijk alleen vanavond....
Luxe....!!

Eerst even lekker kleppen en dollen met de kleinkinderen....
Ook de oudste twee zijn inmiddels weer druk met school.....
En ik dacht altijd dat middelbare scholen later begonnen....nou niet dus....
De boeken en lesroosters zijn al binnen....
Ze hebben de eerste lessen er alweer op zitten.....
Het dagelijkse ritme zit er weer in....

Het is, op wat geroekoe van de duif en

gesnater van de eenden na bekijk rustig en nog heerlijk zwoel en stil buiten...
Ik kom bij ....

Samen met mijn jongste kleindochter kijken we Holland gots talent via de telefoon....
Het is niet mijn ding maar ach....
Ik merk wel dat we naast inderdaad talent ook een boel miskleunen in Holland hebben....
Van opgespoten lippen die denken te kunnen zingen.....tot goochelaars die denken te kunnen goochelen maar beter kunnen gaan Googlen.....
Voor mij kleindochter is alles knap...
Heerlijk toch als je je nog kunt verwonderen over dat wat je zelf nog niet kunt maar oh zo graag zou willen kunnen of durven.....

En al hoort ze dat er niet goed gezongen wordt dan nog ziet ze wel een jurk of kapsel die mooi zijn en blijft op die manier positief....
Onwillekeurig ben ik de reactie al sociaal emotioneel aan het afvinken in het werkplan van Zien! van vanmorgen, merk ik.....
Zit ik me daar na drie dagen toch alweer helemaal met mijn hoofd in mijn werk...

Officieel heb ik nog zomervakantie ook al zitten we al twee dagen in september....
Laat ik dus nog even van die laatste twee vakantie weekend dagen genieten....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten