dinsdag 20 september 2022

20 september 2022


Dag van:
 Ach ja, zo val je van de ene Koninklijke ceremonie in de andere....van begrafenis naar Prinsjesdag....
Maar daar begin je de dag natuurlijk niet mee...
Ja, zij wel natuurlijk...
Geloof maar dat Maxima en Amalia al vroeg bij de kapper zaten...
Of zouden ze ook een huiskapper lakei/hofdame hebben....?
Dan nog een visagiste/ lakei of hofdame die bij de een wat rimpels wegwerkt, en bij de ander wat kleur en glans aanbrengt....
Uiteraard volgt dan de lakei/ hofdame voor kleding...en schoenen....

Het is voor mij niet weggelegd vandaag...

Ik heb zomaar een doordeweekse dag vrij in verband met de werktijdfactor....
Ik rommel op eigen houtje maar wat in mijn kledingkast en trek er wat makkelijks uit....
Ik heb vandaag namelijk plannen....
Schoonmaak plannen....
Zo langzamerhand begin ik toch echt te geloven dat Willem één van die mensen is waar sprake blijkt van long Covid....
Nog steeds heeft hij de dag door zijn dutjes nodig...
Tussendoor doet hij wel wat hoor...
Vandaag een choreografie bespreking over het stuk dat hij jaarlijks schrijft voor de balletgroep....
Maar als hij dan thuis komt is de koek alweer op...
Was hij vroeger de perfecte huisman....nu is daar nog weinig van over....
Hij heeft alle tijd nodig om weer energie op te doen voor de koor repetitie van vanavond....
Zelf doet hij heel stoer en is het altijd hetzelfde liedje 'te weinig slaap gehad'...
Ik zeg maar niks meer daarover....maar hij heeft meer slaap dan ik tegenwoordig....


Mijn plan is dus zelf maar aan de schoonmaakslag gaan...
En dat is hard nodig....heeeeeel hard nodig....
Ik pak de lang niet gebruikte schoonmaakmiddelen en schoonmaakdoeken.....en begin met poetsen...
Eerst de keuken, de vensterbanken, de deuren en kozijnen....

Willem komt thuis....
"Oh wat ruikt het fris, wat goed van jou, ik ga zo wel stofzuigen"....

Maar de Koninklijke ceremonie gaat van start... Prinsjesdag begint....
Ik zit er, tussen de stofdoeken, emmers en dweilen, klaar voor...
Willem slaapt alweer....snurk...snurk....

Oooooohhhhh wat een prachtige jurk heeft Maxima aan....
Zou ze die ooit een keer op vintage app zetten...???
Ik wil hem wel.....
Ik wil er nog wel voor afvallen ook.....
Amelia ziet er ook mooi uit hoor...
Uitstraling 'puber en ik weet niet wat voor houding ik mezelf moet aanmeten'...maar ze doet haar best...

Beetje flauw al die protesten...

Alsof de koning en vooral de liefhebbers van het koningshuis er wat aan kunnen doen.....en al die onschuldige schoolkindertjes....
De arme Koninginmoeder kan haar kinderen en kleindochter daardoor niet eens goed zien ...laat staan naar hen zwaaien....

Troonrede: helder en duidelijk....
Tja en niet zo heel leuk natuurlijk....
Maar dat klinkt een beetje lullig in mijn eigen oren merk ik als je bedenkt dat er zoveel mensen niet rondkomen, naar de voedselbank moeten of de schuldsanering ingaan en jijzelf nog op vakantie kunt gaan, kleren kan kopen, je tank vol benzine kan gooien en genoeg te eten hebt....

Waar zou Maxima aan denken terwijl ze daar zo bedenkelijk naast haar Willem zit...?
Of ze de föhn niet vergeten is in de koffer te doen...?
Waar ze haar paspoort heeft gelaten...?
Of Willem het wel red zonder haar als ze straks in New York zit...?
Willem, die weer even wakker is, hoort de presentator zeggen dat ze wel op mogen schieten met de troonrede wil Maxima het vliegtuig halen....
"Die zit natuurlijk op hete kolen" merkt hij op....
Nou Willem, ga er vanuit dat dat Koninklijke toestel wel even op haar wacht hoor.....
En de vlucht hoort ook vast niet bij de vluchten die gecancelled gaan worden....


Zo, alles de glazen koets weer in....de wuifperikelen gevolgd door de balkonscène....
Willem aan de koffie, Amalia die haar vriendinnen meteen appt hoe het was en Maxima die zich als een malle haast om in New York te komen.....
Ik kan weer rustig aan de poets...
En kijk aan, Willem pakt de stofzuiger....

Zo zijn we nog een klein uurtje bezig maar dan is ook de benedenverdieping weer echt top!....

Nu snel aan de presentatie voor de info ouderavond beginnen...
Had ik vandaag voor uitgetrokken en daar is al een flink deel van om....
Ik heb net twee sheets af, pak koffie, trek de onderste la onder het aanrecht open of...."Willem muizen!!!!"....
Het grootste deel voorraad is aangevreten en het is een puinhoop...
Erger nog...het ligt vol muizenpoepjes en urine....
Daar ga ik weer....
Allesreiniger, poetslap, schuurspons en poetsen maar weer....
Bengel en Betsy hebben nog veel werk aan de winkel zolang de muizen nog in mijn keuken komen....

En weer verder met de presentatie...en de groentesoep...
Zo werd het niet alleen een goed gevuld dagje naar ook een goed gevuld soepje....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten