donderdag 29 september 2022

29 september 2022


Dag van:
Ouderen komen over het algemeen lastiger in slaap en slapen minder diep..... Omdat ze lichter slapen, worden ze 's nachts vaker wakker.....
Ze zijn gevoeliger voor omgevingsgeluiden en andere dingen die hun nachtrust kunnen verstoren.....
Ook de biologische klok verandert......
Veel mensen die ouder dan vijftig zijn hebben het meeste moeite met slapen.....
Bij 75-plussers ligt het percentage slechte slapers zelfs rond de 26%.....
Moeilijk in slaap komen, 's nachts lang wakker liggen, 's ochtends te vroeg wakker worden en overdag slaperig zijn.....
Het zijn voorbeelden van slapeloosheid. Slapeloosheid is een van de slaapstoornissen die het meest voorkomt bij ouderen......
Ouderen krijgen eerder op de avond behoefte om naar bed te gaan en worden eerder wakker.....

En dan wordt er ook nog gezegd: Probeert u er zich vooral niet teveel tegen te verzetten: u kunt er niet zo veel aan doen......
Nee duh....maar de pensioengerechtigde leeftijd hebben ze mooi omhoog geschroefd en daar lig ik dan met mijn hopeloze slaapgedrag terwijl ik de volgende dag ......wat zeg ik.....ruim een week, moet werken....

En lees verder nog even mee....
Omdat ouderen over het algemeen slechter slapen, denken veel mensen dat ze minder slaap nodig hebben, maar dat is niet waar......
Je hebt nog steeds dezelfde slaapbehoefte, maar je lichaam is wel een stuk minder ‘flexibel’ dan toen je jonger was.....
Je kunt ervoor kiezen overdag een dutje te doen om de schade in te halen.....
Nee echt hè....mijn bazen zien me aankomen....
"Zeg directie, ik moet even een dutje doen hoor, houden jullie mijn klas even in de gaten".....


En dan.....
Als je vaak in de nacht naar de wc moet kan dit veel invloed hebben op je nachtrust....
Vertel mij wat....moeten plassen en dan nooit never meer in slaap komen...
Een normaal ouder wordend mens zou lekker naar beneden gaan, puzzeltje oplossen, glas warme melk met anijs drinken of nog even een afleveringetje van weet ik veel kijken...
Maar nee....deze niet meer zo jongedame moet de volgende dag weer werken....

Een andere oorzaak van slaapproblemen bij ouderen is de afname van het groeihormoon en het slaaphormoon melatonine.....
Beide hormonen zijn heel belangrijk voor een goede slaap.
Je kunt melatoninetabletten kopen bij de drogist of je klachten bespreken met je huisarts.....
Nou, melatonine slik ik al zeker twee jaar.....6 tabletjes voor het slapen gaan...
Weinig resultaat.....
En bij de huisarts krijg ik natuurlijk zo'n middel waarvan ik s morgens niet wakker te krijgen ben natuurlijk....

Voldoende bewegen (minimaal dertig

minuten per dag) is heel belangrijk voor een goede nachtrust......
Je zult bovendien makkelijker in een diepe slaap vallen.....
Nou beste wijsgerige schrijver van goede slaapraad....ik beweeg me de godsgeslagen dag achter 10 wervelende kleuters aan.....zeg maar 8 uur of wel 16x30 minuten....dussssss....wat blijft er over van je goede raad....??

En dan de laatste adviezen cq mogelijke oorzaken....
Er zijn óók oorzaken van slapeloosheid te noemen die eigenlijk voor iedereen gelden.....zoals te veel alcohol, omdat dat zorgt voor een onrustige slaap.....
Of wat dacht je van televisie kijken vlak voor je naar bed gaat?..... 
Het is ook beter om nog een boek te lezen voordat je gaat slapen of een woordpuzzel maakt.....
Ook piekeren, stress, zorgen of slechte voeding kunnen ervoor zorgen dat je moeilijk in slaapt valt......
Plan daarom bijvoorbeeld een piekerkwartiertje in en spreek met jezelf af dat je alleen dan mag piekeren. 
Dat lees ik toch goed hè....een piekerkwartiertje....?
Een kwartiertje piekeren in een tijd als deze....in een tijd waar de wereld op z'n kop staat.....waar werk je opvreet....en je ook nog andere zorgen hebt.....
Moederzorgen, huisvrouwenstress, werkzenuwen...
In een kwartiertje...??


Maar ik word gerust gesteld....
Geen nood tot paniek, want het lichter slapen met de bijhorende kwalen door een ander slaappatroon is heel normaal als je ouder wordt....
Je hebt dus helemaal geen slaapstoornis. 

Nou dat is dan fijn....maar deze geruststelling lost niks op....
En paniek heb ik ook niet maar jemig....ik heb de halve nacht weer niet geslapen ....
Het feit dat ik daarvan niet panikeer zorgt ervoor dat ik overdag redelijk functioneer....er alleen uitzie als een soort nijlpaard met diepe rimpels, hangende wallen, ingevallen oogkassen en een opgeblazen maag....


Toch heb ik echt wel lekker gewerkt hoor, al voelde ik dat moment van overdag en dutje willen doen best wel....
Waarom zijn zulke dingen toch niet opgenomen in een ouderenbeleid....?
Oh sorry.... tegenwoordig het dat duurzame inzetbaarheid....
Want pauze heb ik ook niet .....
En al zeggen ze honderd keer dat je dat MOET nemen....ik laat écht niet mijn onderwijsassistent alleen ploeteren met 10 knoeiende, klierende en kliederende, niet eten willende, elkaar uitdagende, bekers omgooiende kleuters die direct aansluitend ook verschoond moeten worden in een ruimte naast de klas zodat je er negen alleen moet laten zitten....
En dan kan je denken "dan hou je toch pauze als ze buiten spelen"....tja dat kan....maar dat is ongeveer een uurtje van de tijd af dat ze al naar huis gaan....


Maar oké ....ik weet nu dat ik niks raars heb....
Ik word gewoon ouder en daar horen slapeloze of gebroken nachten dus bij ....

Ik snap wel dat er zoveel parttime gewerkt wordt....
En ik snap niet dat, als het aan het kabinet  ligt, het de nieuwe tendens gaat worden dat iedereen, man of vrouw, full time gaat werken....
En dat ze vooral ook oudere vrouwen daarvoor in moeten zetten....
Hoe dan....????

Maar ho....hu....niet verder over nadenken....dit vraagstuk moet ik bewaren voor mijn piekerkwartiertje....
Waarna ik me dan weer suf pieker waar ik mijn andere pieker gedachten moet parkeren zolang....
Zou ze raadgever het goed vinden als ik één piekerkwartiertje per uur inlas....??
Of mijn directie misschien één indutkwartiertje per uur...??....dat zou al heel wat gepieker schelen.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten