donderdag 22 september 2022

22 september 2022


Dag van:
 Wat een kostelijke kolder dag....
Het ietsje keelpijn...juist.... in mijn keel dus...mocht de pret vandaag niet drukken....
Zo'n laatste werkdag werkt meligheid in de hand....
En wat ik altijd merk is dat zo'n melige kolder dag ook alleen maar kan ontstaan als alles klopt....
En gezellige kring, een geslaagde les, hardwerkende kinderen aan hun taken...leuke sfeer onder collega's....oh ja en weer eens een zelfgebakken appeltaart mee....

Vandaag werd ik ook zo heerlijk met mijn

ouderwetsigheid geconfronteerd....
Leer ik ze vanmorgen het gebaar van 'goedenavond'.....
Zeg ik: kijk zo....je duim omhoog en dan je hand naar beneden net als een gordijntje...
"Ik heb geen gordijntje in mijn slaapkamer"....
Oh....euh....net als een rolgordijn dan....
"Nee juf ik heb lucifex"......

Ben ik buiten....daar waar nog steeds hekken staan omdat de rolmatten graszaad dan al wel een beetje groen zijn maar nog lang niet groen genoeg...
En die hekken ook nog eens helemaal van onder beschermd zijn met extra gaas tegen slimme kleuters die eronder door kruipen....
Én betonblokken met een gleuf hebben om hun stangen in te laten verdwijnen....
Zie je een kleuter die het wiel van zijn fietsje ook in die gleuf wil zetten....
'Dat is een mooie parkeerplaats' zeg ik nog....
"Nee juf dat is niet een parkeerplaats.....dat is Marktplaats want ik ga 'm  verkopen"....

Kleuters hè.....4 tot 6 jarigen tegen een oude wijze juf van 62 met ouderwetse ideeën dus.....
Ik voetbal een potje met wat kleuters mee.... en dan spelen we 'tikkie'.....
Komt er een onwijs wijze boef in een rolstoel op me af die me al wel 10 keer 'getikkiet' heeft....
Hij kijkt ondeugend....."ik ga je weer een tikkie sturen hoor".....
De melktand des tijds zullen we maar zeggen....
Daarna ben ik een boef.... één van de kleuters pakt me beet en zet me achter een hek bij de schommels...
Ik moet handboeien om...nou ja....met mijn ene hand moet ik mijn andere pols vasthouden....
Ik ben lekker vrij, roep ik....
"Nee die andere heeft al een boei" en hij wijst op mijn slavenarmband.....
Ik wil eruit, roep ik....
Nog een 'few minutes' zegt de kleuter agent....ik begrijp dat ik in een Engelstalige computergame beland ben....
Sommige kleuters spreken daarom beter Engels dan Nederlands....
"Game over"....pffft ik ben free grap ik....
Maar dat kan ik schudden....zijn spel kent meerdere 'levels'....

Ik heb echter de smaak te pakken....en

vind in de klas plastic drinkflesjes en begin een 'gevecht'....
Binnen 'no time' zitten we elkaar allemaal achterna....
Als nu een pedagoog binnen zou lopen...oef....
Maar we hebben schik en volop plezier.....

Wat ben ik ook blij dat we vanmorgen nog het woordje stop geoefend hebben bij een lesje ritmiek en handen klappen....
Ik roep "STOP" .....en het spel is voorbij....

En deze juf kun je wegdragen....
Energielevel zero.....
Doe mij maar een enkeltje eigen luie stoel....


Oké, een warm bad is ook goed...
Al moet ik zeggen dat met die huidige klimaatcrisis, ik niet meer zo ontspannen in bad lig als vroeger....
Desalniettemin ben ik weer schoon en was het heerlijk toeven...
En vanuit mijn warme donzen dekbed met inmiddels ook alweer flanellen hoeslaken, kijk ik terug op een heerlijke maffe gezellige dag....met als reminder hier en daar een tikkeltje (of is het een tikkie) spierpijn....
Juffen worden geloof ik nooit 'volwassen'....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten