vrijdag 23 september 2022

23 september 2022


Dag van:
 Die vrije vrijdagen dat is wat hoor....
Vandaag een treurige afspraak...een leuke afspraak....en met Willem maar Duitsland om boodschappen te doen want alle spullen die daar goedkoop zijn; wasmiddel, toiletspullen, schoonmaakmiddelen enz, zijn hier thuis nu echt op....
Maar eigenlijk staat alles al vanaf vanmorgen in het teken van het afscheid van Roger Federer....
Voor ons een held....een legende....een idool....
En ik verbaas me erover hoeveel mensen níét weten wie Roger Federer is ....
Roger Federer is een professionele tennisspeler uit Zwitserland, die als een van de beste mannelijke tennissers in de geschiedenis wordt beschouwd.......
Geboren: 8 augustus 1981 (41 jaar), Bazel, Zwitserland
Grand slam-toernooien gewonnen (enkelspel): 20
Lengte: 1,85 m
Huwelijkspartner: Miroslava Federer (geh. 2009)
Kinderen: Myla Rose Federer, Charlene Riva Federer, Leo Federer, Lenny Federer.....

Voor wie regelmatig blogs leest is het wel

bekend dat Willem niet alleen voetbal fanaticus is maar dat we samen ook erg van tennis houden ...
Van Roland Garros tot Wimbledon en van de Australian open tot de US open...plus alle kleine en kleinere tennis toernooien tussendoor....
Had ik vroeger een poster op mijn kamer van Bjorn Borg (ik heb hem in Stockholm ook echt ontmoet)....zo volgde ik Roger later op tv....
 Ik had hem zo graag eens live willen zien spelen maar altijd vallen tennis toernooien in de tijd dat ik werk, of ze zijn te ver weg....
Federer volgen we dus al wel zo'n twintig jaar...
Een vriendelijke, sportieve, steeds echt gebleven, beleefde en vooral beschaafde man....
Dol op zijn gezin dat ook altijd mee moet....de twee tweelingen maar in ieder geval Mirka zijn vrouw want hij kan niet zonder haar slapen als hij in hotels logeert....
Een kwetsbare man dus ook....
En een klasse apart tennisser....
Er is, vind ik niet alleen, geen elegantere speler dan hij....

Oh ja....en hij is steen stinkend rijk....

Maar...hij beheert ook een foundation....met een visie en prachtige missie...
-I believe in the power of people. They might only need some initial empowerment. We know that a good education empowers children by allowing them to take their future into their own hands and play an active part in shaping it. And we trust in the best will of parents that they want to ensure the best possible opportunities for their children. For more than 18 years my Foundation has therefore been committed to enable parents and local communities in providing these children with the opportunity for a good education. We have reached almost two million children by today-......

Geen wonder dus dat ik daar warm voor loop....
En als je twee miljoen kansarme kinderen van onderwijs kan voorzien dan ben je voor mij een dubbele held....

Maar goed...hij nam dus afscheid vannacht....tijdens de Lavercup wedstrijd...
De Laver Cup is een strijd tussen de beste spelers van Team Europa en Team Wereld...... 
Team Europa won tot nu toe alle edities

van de Laver Cup en is ook dit keer op volle sterkte, want de volledige Big Four is van de partij.....
Novak Djokovic, Federer, Murray en Nadal spelen in hetzelfde team.....
Het was Federers grote wens om nog één keer te dubbelen met Nadal.....
De twee deden dit eerder in Laver Cup-verband in 2017 en de beelden van toen zij nu iconisch.....
De bijnaam ‘Fedal’ was voor dit duo al snel geboren......
Dit keer namen de twee het op tegen Frances Tiafoe en Jack Sock......
En ze verloren van die twee....
Toch heeft dat geen seconde het prachtige emotionele afscheid in de weg gezeten....
En ik denk dat heel wat tennis liefhebbers met even zulke betraande ogen hebben gekeken naar het geweldig eerbetoon als Federer en Nadal zelf....
En wij dus ook....

Einde van een tijdperk....
Hoe vaak zullen we zulke dingen nog gaan beleven....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten