zaterdag 3 september 2022

3 september 2022


Dag van:
Het voelt allang niet meer als vakantie....
Meer zoiets als een te kort weekend...
Maar het zonnetje schijnt nog heerlijk en het is weer super lekker warm....
In de winter klaag ik na twee weken al...
'is die kou nou nog niet voorbij?'....
In de zomer hoor je me niet....
Zulk weer kan mij niet lang genoeg duren...
Misschien net een beetje te warm voor de

Airborne mars lopers maar als ze onder de bomen blijven die er veelvuldig zijn in de bossen....en ze drinken genoeg, dan moet ook dat lukken....
Dit is beter dan soppende wandelschoenen in de regen....
En ook voor de F1 kwalificatie rondes op Zandvoort, waar mijn jarige schoonzoon zit, is het niet verkeerd....
Veel verstand heb ik er niet van maar ik raad banden aan voor droog wegdek....

Ik schuif de parasol buiten een beetje meer naar de kant van mijn bureau waarop de pc staat en ga maar eens aan het werk...
Klas inrichten is leuk, maar je moet de kinderen ook nog bezig gaan houden en wat bijbrengen....
Nu ik in de schaduw achter het raam zit, werkt dat een stuk comfortabeler....
Ach.... zo'n eerste dag is eigenlijk vooral wennen aan elkaar en kennismaken maar je moet toch wat achter de hand hebben...
Drie leerlingen van vorig jaar heb ik behouden, zeven nieuwe erbij....
Toch weer een heel andere samenstelling...
En dit keer ook weer meer meiden in de klas.....
Voor een soort van gender evenwicht zullen we maar zeggen hè....


Ik moest wel lachen toen we het thema rooster in de mail kregen en lezen dat het eerste thema "ik" is.....en mijn klassenassistente me aankijkt en zegt "je gaat toch wel gewoon doen hè, en geen gender neutrale toestanden uithalen....ze moeten eerst maar eens leren wat een jongen en wat een meisje is".....
Heerlijk mens!!.....

En toch zette me het wel aan het denken hoor....
Want inderdaad....tegenwoordig is gender maar niet meer zo heel gewoon....
Er bestaan zelfs gender neutrale wc's....
Ik weet dat mama's tegenwoordig graag hun zoons zittend werken leren plassen....en of wij dat ook alsjeblieft maar willen stimuleren is dan hun vraag....
Maar zouden die speciale wc's ook al voor kleuters gelden....????
En hoe gaat onderwijs überhaupt om met genderneutraal.....?
Er zijn zelfs genderneutrale scholen....
Eens kijken:
Het is belangrijk om op een genderneutrale manier om te gaan met leerlingen: daarbij doet het geslacht van het kind er niet toe......
Dit kan gedaan worden door genderneutraal lesmateriaal aan te bieden, dat ervoor zorgt dat de beeldvorming van leerlingen over gender verruimd wordt......

Nou oke, voor zover ga ik mee....
Zowel jongens als meisjes in de poppenhoek en de auto of bouwhoek....
En jongens wassen net zo hard, met alsof, af zoals meisjes ook, met alsof, de hamer en zaag ter hand nemen in de timmerhoek.....
Maar dat doe ik al jaren zo.....
Genderstereotypen moet je vermijden vind ik....
Genderstereotypen zijn vooroordelen over mannen en vrouwen die niet volledig overeenkomen met de werkelijkheid.......
Maar tja, dat in les en lees boekjes nog steeds de jongens stoer zijn en de meisjes soft....wat doe ik daar dan aan....?
Eerst alle boeken en ontwikkelingsmateriaal door om te kijken of de verhaaltjes en plaatjes nog wel van deze tijd zijn....?

Sinds 1998 worden scholen in Zweden al

gestimuleerd om genderstereotypen te bestrijden......
Leraren spreken hun leerlingen niet aan met ‘jongens of meisjes’ (ik vraag me af waarmee dan wel) en beginnen al vroeg met uitleggen over gendergelijkheid......  
Ook het aantal mannen als vrouwen als leraren moet gelijk zijn......(alsof dat nogal haalbaar is in Nederland).....
Ook belangrijk: de school heeft geen speelgoed op basis van geslacht.....
Poppen, motorfietsen, vrachtwagens en auto’s liggen allemaal door elkaar heen om kinderen met het speelgoed te laten spelen dat zij leuk vinden.....
Op die manier hoeven jongens zich niet te schamen als ze met het speelgoed van ‘meisjes’ willen spelen en andersom.....
En daar doe ik dan weer wel aan mee....
Maar om nou niet meer te zeggen "haaaaa jongens en meisjes", maar "hallo leerlingen....of hallo kleuters"....neeeeeej dat zie ik mezelf nog niet doen....
En hoe lief klinkt "lief ventje of lief dametje" niet.....?
In Nederland zijn scholen wettelijk verplicht om aandacht te besteden aan seksuele vorming, en daarbij ook aan seksuele en genderdiversiteit......
Seksuele vorming gaat over het lichaam, relaties, seksualiteit en bijbehorende normen en waarden......
Seksuele en genderdiversiteit gaat over verschillende vormen van sekse, seksuele oriëntatie en genderidentiteit, vaak aangeduid met de afkorting LHBTIQA+......
Nou speelt dat misschien bij kleuters minder..... behalve als mama een baby krijgt....iets dat toch echt alleen, sorry, vrouwen kunnen.....
Maar wat ik me dan ook afvraag is.....doktertje spelen, elkaar ontdekken etc.....dat is toch een natuurlijk gebeuren....dat hebben we ze toch zeker niet aangeleerd.....
Daar kinderen hun papa en mama nadoen is normaal.....en als een paus thuis achter de kinderwagen loopt en een mama een schuurtje bouwt dan zal het kind dat gewoon nadoen....
Maar er blijven heus dingen die jongens wel kunnen en meisjes niet....en andersom....
Ik heb een papa nog nooit de borst zien geven en een mama nog nooit tegen een boom zien plassen....

Oké, dat er genderneutrale kinderen zijn moet je te allen tijde respecteren, tuurlijk, maar daarom mogen er toch ook nog wel jongens en meisjes blijven bestaan.....?
Een meisjes en jongens wc's (naast voor mijn part een gender neutrale)....een beetje gêne of behoefte aan privacy....kleuternieuwsgierigheid.....

Enfin...het was zomaar weer even zo'n zaterdagse gedachte die door mijn brein flitste....

Vandaag heb ik ook het vakantie album en het trouwalbum opgehaald....
En och wat zijn ze mooi geworden....
"Zullen we maar weer naar Griekenland gaan", oppert Willem bij het zien van al die blije fotos....
"Zullen we dan ook nog maar weer gaan trouwen", verzucht ik bij het zien van de vele herinneringen....


En zo vloog de zaterdag weer om....
Het is ook alweer veel vroeger donker....
Niet nog even om half tien de honden extra uitlaten in het bos....
Ze schieten er weer een wandeling bij in....
Maar om bij donker in te slapen heeft dan wel weer wat ...
Goh, vandaag helemaal vergeten de appels te oogsten....en de appeltaart mix staat notabene al op het aanrecht....

Morgen dan maar weer......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten