donderdag 8 september 2022

8 september 2022


Dag van:
 Met angst en beven hoor...zo reed ik vanmorgen naar school....
Waterballet of schip in de woestijn....wat zou ik tegenkomen...
En dan is het ook nog eens onmenselijk druk op de weg....
File, file, file want de bussen staken....
En het regent....
Had de zon geschenen dan waren er waarschijnlijk veel meer mensen geweest die op twee wielen waren vertrokken maar nee.... het regent....
En het regent niet een beetje....nee het regent de zogenaamde pijpenstelen....
En waarom het pijpestelen heet zoek ik even op want dat intrigeert mij dan wel weer.....
Met pijpesteel wordt hier oorspronkelijk letterlijk de steel van een pijp (waarmee je kunt roken) bedoeld.....
Volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) moeten we daarbij aan een stenen tabakspijp denken, zoals de Goudse pijp......
De steel hiervan is recht, lang en dun. ‘Het regent pijpestelen’ wil dus eigenlijk zeggen dat de regen in lange, dunne stralen naar beneden komt......
En dat komt het dus ook....
Zo, dat weten we dan ook weer....

Van de zeven lokalen met lekkage van

gisteren, zijn er nog steeds twee de klos hoor ik al in de gang bij binnenkomst...
Oh laat het alsjeblieft niet mijn lokaal zijn....
Ik bedoel, heel erg voor de collega's bij wie het wel zo is hoor, maar ik denk vandaag even aan onszelf....
Voorzichtig loop ik mijn klas binnen....
Ik voel geen nattigheid....
Ik hoor niet het welbekende drup drup drup.....
Ik zie ietsje vochtige plekken die er gisteren niet waren maar......het is slechts vochtig en het komt er niet doorheen....
Ik voel me een gezegend mens....

Dan loop ik terug naar de auto want die ligt vol met spul dat ik voor de klas heb aangeschaft....
Het hondenmandje en de hondenriem....stickers....etuitjes....een puzzel van Cars en nog wat klein spul voor friemelgrage handjes.....
En......een glijbaan in een hele grote doos....
Ik loop dus twee keer....door de stromende pijpenstelen regen.....


De glijbaan ahum......
Een lichtgewicht dingetje....lekker laag zodat ook de zwak mobielere kinderen er ook op kunnen....
Ik open de doos....
Twee A4tjes vol tekst dwarrelen er als eerste uit....
Acuut krijg ik een wasrek deja vu.....en een paar traumatisch stress gevoel....
Als dat de gebruiksaanwijzingen zijn voor een simpel glijbaantje, dan kan ik mijn lol nog op.....
Iets minder enthousiast dan ik de doos opende, neem ik de glijbaan eruit....
Mijn simpele geest zegt "twee stukken"....
Mijn getraumatiseerde gebruiksaanwijzing brein zegt "veel gebruiksaanwijzing"....
Mijn handen proberen de twee onderdelen los te halen maar de glijbaan zegt enkel "plof", en de glijbaan staat......en mijn mond valt open ....
Heeft een gebruiksaanwijzing zoveel tekst nodig om je te vertellen dat je de glijbaan enkel hoeft open te klappen....?
Ja dus....
Op de files na zou vandaag zomaar een geluksdag kunnen zijn....
Soms zijn trauma's snel opgelost zal ik maar zeggen....

Een nieuwe stagiaire....

Een leukerd....
Lekker eigen initiatief nemend, vragen stellend, de handen uit de mouwen stekend....
Ik ben er blij mee....extra handen zijn immers altijd welkom, zeker als ze die handen ook nog gebruiken....

En toch ben ik blij als de dag erop zit....de overdracht geschreven is, het derde overleg afgerond is, de twee telefoontjes zijn afgehandeld en voor de zekerheid toch nog maar even kasten en bureaus en eindje van de muur geschoven zijn...
Zo van 'je kan maar beter het zekere voor het onzekere nemen '.....
Stel dat het plafond denkt "jullie kunnen me wat maar die pijpestelen laat ik lekker binnen" dan vindt mijn collega morgen alleen een natte vloer....
Want...ik sluit mijn eerste school werkweek af ...ik heb weekend...!!

Willem heeft een vergadering....
En Willem is nét de deur uit en heeft de auto gestart of ik hoor "Queen Elizabeth passed away"....

Vredig ingeslapen op 96 jarige leeftijd...peacefully noemen ze dat in Engeland....
Aaaaah de Queen der monarchen is niet meer....
Zo'n mens waarvan je denkt dat ze onsterfelijk is.....
Mooie Engelse term hoorde ik daarvoor op de BBC.....timeless.....
Ik vind het nogal wat hoor.... zeventig jaar regeren......trouw aan de kroon....aan het volk....
Natuurlijk the Crown gevolgd en een schitterende documentaire over haar leven en alleen maar gedacht "respect, respect!"......
En nu is ze niet meer.....
Tja, en dan vult mijn avond zich met zappen....nl1....bbc one....bbc two.....cnn....
Mooie fotos van the Queen, aandoenlijke foto's....filmbeelden....en natuurlijk lovende woorden....
London Bridge is Down'.....
Dat is het codewoord voor de start van een jarenlang minutieus voorbereid plan dat met militaire precisie voorschrijft wat er moet gebeuren: van begrafenis, rouwperiode tot troonopvolging......

En omdat de koningin niet in London is overleden, maar in haar vakantiekasteel in het Schotse Balmoral, wordt zij opgebaard in een paleis in Edinburgh: het Holyroodhouse.....

Dit scenario wordt Operatie Eenhoorn

genoemd......
In deze plannen, die drie jaar geleden uitlekten, staat dat haar kist later per koninklijke trein langs de oostkust naar de Britse hoofdstad zal worden vervoerd......

Een van de eerste die na de familie op de hoogte is gebracht van de dood van de queen is haar privésecretaris......
Hij moest het belangrijke telefoontje plegen naar Downing Street 10, de ambtswoning van premier Liz Truss, waarna andere belangrijke personen op de hoogte werden gebracht van het overlijden van de koningin......

Nadat Britse media eenmaal op de hoogte waren gebracht, spreekt de premier het volk toe......
Daarna klinken er saluutschoten en wordt een minuut stilte in acht gehouden.

Bij Buckingham Palace hangt een in rouwkleding gestoken lakei een overlijdensbericht op dat ook op de website van het Koninklijk Huis te zien is.....
Tien minuten na de bekendmaking van het overlijden gaan de vlaggen op openbare gebouwen al halfstok.....


"Het Britse koningshuis hangt van protocollen en tradities aan elkaar..... Sommige van deze gebruiken zijn echt al eeuwenoud.....

Engeland zit niet lang zonder vorst, want na het overlijden van Elizabeth is haar zoon Prins Charles direct de nieuwe koning.....
Charles spreekt waarschijnlijk morgen het volk al toe.
Dan wordt Charles ook formeel tot koning uitgeroepen en de nieuwe koning gaat dan ook direct aan de slag: Charles maakt onder meer een rondgang langs de parlementen van Wales, Schotland en Noord-Ierland......
God save the King....

Het protocol schrijft voor dat de staatsbegrafenis van Koningin Elizabeth tien dagen na haar overlijden zal plaatsvinden......
De koningin ligt opgebaard zodat de Britten afscheid kunnen nemen van hun geliefde vorstin.....
Het lichaam wordt bewaakt door vier royal guards......

De uitvaart vindt plaats in Westminster Abbey, het zal een dag zijn van nationale rouw.....
Het lichaam van Elizabeth zal worden bijgezet in St. Geroge’s Chapel......
Daar ligt ook haar echtgenoot Philip die vorig jaar overleed......

En dan moet de kroning van de nieuwe oude koning (73) nog geregeld worden...
Maar goed, de Queen zelfs regeerde al 15 maanden haar land eer de ceremonie rond haar kromming rond was....
Camilla wordt dan Queen Consort ofwel koningin gemalin.....
Hmmmmm....ik moet zeggen dat ik dat nog wel een beetje lastig vind....
Ik was nogal een lady Di fan....
Eigenlijk was die titel voor haar....
Had Camilla maar Princess consort gelaten....

Ach ... Elizabeth....ze is niet meer...

En eigenlijk schrik ik nog het meest van die laatste foto van haar ...
Tot het laatst ging ze door....zelfs de nieuwe premier Liz Truss ontving ze nog....
En eigenlijk was ze toen al staande dood aan het gaan.....tot de dood erop volgt dus....want haar handen en nagels waren al blauw....
Wat heb ik toch een respect voor deze vrouw.....!!!!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten