dinsdag 13 oktober 2020

13 oktober 2020

Dag van:
 
(Foto: Alex Howitt)

Was het andere jaren zo dat je niet hoefde na te denken rond dit jaargetijde wat je aan hoefde te trekken.... namelijk gewoon iets luchtigs want de verwarming op school loeide de hele dag en verwarmde alles wat er maar te verwarmen viel...
Tegenwoordig ventileer je je suf en staan alle ramen open....
Voor binnenkomst:.... warm.... draag je korte mouwen....
Zo tegen tienen doe je daar een vest overheen....
Zo tegen elven verruil je de korte mouwen voor lange en daaroverheen een vest...
Tegen twaalven is het buffelen geblazen... dan doen we het vest weer uit....
Rond één uur gym dus nu de korte mouwen maar weer....
In de klas gauw de lange mouwen aan...
Half drie jaar huis... dus naar de hal waar de deuren open staan.... vest erover....
En daarna doe je daar de jas erover want dan gaat de verwarming uit...

Geen wonder dat ik vanmorgen weer twijfelachtig voor de kledingkast sta toch....?
Geen mouwen... korte mouwen... lange mouwen.. wol... katoen... of toch maar fleece...?

Vestje aan of vestje mee....?

Van..... de dag beginnen en zonder iets gezegd te hebben zien dat de kinderen uit zichzelf aan het werk gaan...
Niks zeggen en gewoon mee met de werk flow....

Van... besprekingen tussendoor....
Dit jaar niet één leerling die niet iets extra speciaals nodig heeft.... die gewoon alleen maar speciaal is...
Naast dan dat ze allemaal even bijzonder voor me zijn...
Niet één leerling die ik zonder al te veel nadenken hoef te begeleiden....
Nee, dit jaar is er voor elke leerling wel iets dat anders dan anders moet.... waar je extra bij na moet denken of moet overleggen....

Begin dit schooljaar zag ik er de uitdaging van in....
Nu begin ik toch wel te voelen hoe zwaar dat is...
Wat een ander soort klassen management dat vergt...
Wat een organisatie dat is....
Wat een hoofdbrekens dat kost...
En niet één soort problematiek maar allemaal anders...
Qua verzorging.... gedrag... handicap.... maatschappelijk.... social emotioneel... niveau... tempo.... dagritme ... etc....


Enfin... de dag begon rustig.... de kring was gezellig en vol enthousiasme....
Maar dan komen toch die tussendoor overleggen... even snel die onderbouwing schrijven.... een tussendoor mdo voorbereiden.... een niet geplande observatie.... en nog één.... een tafel aanpassing....
En dan raak je ze toch weer even kwijt die kleuters...
En dat voelen ze meteen aan die kleuters....
En daar maken ze direct handig gebruik van die kleuters....
En dan wordt het weer rommelig in die kleuterklas....

"Juf... ik heb paddenstoelen gezien.... kom kijken"....
Ik loop mee....
En ja hoor... aan de andere kant van het hek staan prachtige paddenstoelen... 
Daar wonen veel kabouters zeg ik....(want ik geloof in sprookjes)...
De leerling kijkt me verbaast aan....
Tja... paddenstoelenhuisjes hè.... en ik begin te zingen...
Onder hele hoge bomen, in een groot kabouterbos, stond een heel klein aardig huisje, zomaar midden op het mos. Ik zou er best wel willen wonen, maar ik ben al veel te groot, t is gemaakt voor de kabouters, met hun jas en puntmuts rood....
"Er is niet eens een deur "....
Jawel.. maar die is onzichtbaar.. anders kan iedereen zomaar binnenlopen.....
"Wat zijn ze nou dan"...
Ze slapen... en pas als wij naar huis gaan worden ze wakker....

"Gaan ze dan ook eten?"....
Jazeker... eikeltjes soep... kastanje brood.... beukenootjes pudding....
Dan zien we een vliegenzwam omver gelopen liggen....
"Die is gesloopt hè"....
Ja dat denk ik wel...
"Daar komt een flat"....
Aha....
"Voor opa's en oma's "....
Dat is aardig zeg...
"Ja maar daar mag je niet naar binnen hoor want daar is croma"......(corona)....

Van... sowieso hoor je de hele dag niet anders dan dat men het over vanavond en de persconferentie heeft....
Er zijn al wat maatregelen uitgelekt...
Maar wat zouden ze toch met scholen doen...?
Steeds meer scholen sluiten klassen omdat juffen en meesters op testuitslagen wachten.... of ze zijn al ziek...
Toch denkt bij ons de meerderheid dat de scholen open blijven....
En dat denk en hoop ik ook...

En moet je kijken hoeveel mensen er nu toch nog even uit eten gaan... nu het nog kan....
Een galgenmaal zou je het bijna kunnen noemen....

Ga me alleen één ding niet vertellen.... 
Dat er weer gehamsterd gaat worden....


Van.... na school nog een MDO en dan op naar huis...
In afwachting van de persconferentie...
Zoals denk ik half Nederland... misschien zelfs driekwart...

En dan is het zover...
Horeca de klos..... alcohol na 20.00 uur niet meer te koop.... geen koopavond....
Reële maatregelen....
Voor de horeca vind ik het echt balen....
Wat vallen daar een klappen....

En kijk... nog geen tien minuten later...
Facebook ontploft over de genomen maatregelen...

Het gros van de vingertjes wijst naar de regering... die zogenaamd domme onverantwoordelijke maatregelen heeft genomen...
Maar waar het vingertje werkelijk naar had moeten wijzen... namelijk naar hen die zich niet aan de regels hielden waardoor deze beslissingen genomen moesten worden, wijst ie niet....
Toch weer jammer....
Nog niks geleerd....
Wedden dat de woorden "wordt vervolgd" kloppen als die zwerende vinger.....!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten