donderdag 29 oktober 2020

29 oktober 2020

Dag van:

Mistroostig is het eerste woord dat in me opkomt als ik weg rij van huis....
En tegelijkertijd denk ik dan 'wat kent de Nederlandse taal toch een mooie woorden die we zo weinig gebruiken'.... 
Dat is grappig dat ik denk....
Omdat ik nog geen vijf minuten later op de radio hoor dat de protestantse bijbel voor de zoveelste keer wordt aangepast...
Het eerste dat ik dan denk is....'huh... gaan ze de verhalen aanpassen?'...
Maar al snel hoor ik dat er woorden geschrapt gaan worden...
Of... eigenijk niet geschrapt maar vervangen...
Het woord aalmoes en het woord legerstee.....
En meteen denk ik daar dan overheen.....'WAAROM?'.....
Aalmoes is toch een prachtig woord....
Gift van liefdadigheid.....
Drie woorden die één woord moeten gaan vervangen...
Aalmoes is ouderwets en het zou ook als vernederend begrepen kunnen worden....
Och lieve hemel.....
Jezus draait zich om aan zijn kruis als hij dit hoort... echt waar....
En dan het woord legerstee of legerstede..... ofwel bed....

Nou moet me toch echt iets van het hart....
En misschien is het dan een voor velen vunzig onderwerp maar verdorie voor het woord vagina hebben we ik weet niet hoeveel woorden; kut, poes,flamoes, snee, etc...... vreselijk.....

Maar voor het woord bed moet alleen bed afdoende zijn....
Terwijl we IN dat bed weer honderd woorden hebben voor de liefde bedrijven; neuken, wippen, vozen etc.... afschuwelijk...!!!
Of bijvoorbeeld slapen; pitten, maffen, snurken, dutten enz....
Maar nee dat mag alleen in bed en niet in de legerstee.....
Wanneer zal het woord bedstee uit de van Dale verdwijnen....?
En zouden legerstee en aalmoes nou óók daaruit geschrapt worden....?
Het maakt me moedeloos....

Zeker als ik hoor dat in 2004 de hoofdletters voor Jezus, God, Hij zijn weggehaald maar nu weer terugkeren....
Ik durf te wedden dat dit met aalmoes en legerstee niet gaat gebeuren over 16 jaar als er weer aanpassingen komen....
En ik hou mijn hart vast voor welke woorden dan weer vervangen van worden....

Van.... maar goed... buiten is het dus mistroostig... en dit bericht maakt me er nog eens mistroostiger overheen....
Gelukkig gaat dat weer over als ik de school binnenloop.....

Ik versier de thema tafel met de gister aangeschafte

mos, eekhoorn, houtschijven en kabouters....
Zolang ik kan zal ik dat sprookjes gevoel toch echt overbrengen op mijn leerlingen....
En de fantasie aanwakkeren....
Omdat het tekenen zijn van hoop en goede afloop....
Omdat het je door moeilijke tijden heen helpt zoals door deze tijd....
Omdat het niet het slechte vermijdt maar wel altijd het goede laat overwinnen.... en leidt tot oplossingen, creativiteit....

Van.... en ze stormen er opaf als de de tafel zien...
Alsof ze zich voorzien van een soort van natuurlijke behoefte...
Wie wil er nou niet zo'n rood puntmutsje tegenkomen...
Zelfs mijn gepensioneerde vriendinnen die een paar dagen geleden een heerlijke wandeling maakten door een bos bij Heelsum en belandden in een kabouterbos waar heuse kabouterhuisjes en kaboutermannetjes te vinden waren, genoten van dat liefs dat hen een glimlach op hun gezicht en leuke foto's bezorgde....
Hoe vaak wordt ook niet het bos van Paulus de boskabouter bezocht in Arnhem.... en dan het beeldje niet overgeslagen....
Als een soort talisman....


Van.... we hebben vandaag een noodgeval....
Poep tot de nek....
Mijn assistente en ik hullen ons, onder de huidige omstandigheden, in poep en corona proof kleding....
Ik voel me als een operatie arts....
Maar het was dan ook een beste operatie zullen we maar zeggen...
De opleidingsavond van gisteren zou me zeker zeggen dat we in alertheidsfase 5 verkeerden....!!

Van.... leve de niet verzonden mail die in concepten is blijven hangen...
Dat scheelt weer een overleg....

Dus op naar huis door weer mistroostige omstandigheden terwijl ik me bedenk dat ik macaroni ga maken...
Dus de boodschappen maar eerst gaan doen...
Vandaag komt Babeth ook weer voor het weekend...
Extra inkopen ...

Van.... heerlijk thuiskomen.... fris schoon huis... en vrolijke Willem die een prachtig muziekstuk heeft opgenomen met zijn compagnon .... in de stemming is voor de wedstrijd van Feyenoord vanavond...én de finale Beste Zangers..... en een vermoeide Babeth....


Nou interesseert voetbal me dus niet veel... en verstand heb ik er al helemaal niet van.... maar dat die scheidsrechter corrupt en omgekocht is, lijkt me zo klaar als een klontje....
Binnen een mum van tijd ontploft Twitter en exploderen de live blogs van de voetbal tijdschriften, sites en zenders...
Drie penalty's die onterecht zijn...
Oké.. de eerste mag discutabel wezen....

Trouwens.. nu ik toch met woorden begon...
Ik verwacht bij 'mum van tijd' een compleet etymologische uitleg... herkomst, jaartallen, anekdotes etc...
Maar nee hoor... mum is gewoon een afkorting van minimum....

En als ik die scheidsrechter was zou ik in die mum maar maken dat ik weg kwam uit Rotterdam want als díé man in handen van Feyenoord hooligans beland..... oeps....
Hij kan trouwens ook beter Willem en zijn oude buurman Daniel niet tegenkomen geloof ik....

Van... de Beste Zangers....

Ik zit er klaar voor.... Willem ook... in een iets andere stemming maar dat zal zo ook wel omzwaaien...
Daar zorgt muziek wel voor... zoals alleen muziek dat kan....
De laatste aflevering alweer....
En nee... ik laat me bij dat idee niet mistroostig worden....

Ze komen allemaal aan de beurt.... wel twee keer... soms drie keer...
Maar wat blijft onze eigen Stef...?

Hij sluit af... samen met Sanne Hans....
Samen met.... och heden... mijn andere held... Ramses Shaffy.... en Laat me....
Twee helden in één lied met een geweldige duo partner....

De eerste toets is aangeslagen en direct word je meegezogen tot in het diepst van je wezen.... dieper dan ik dacht dat mijn ziel was....
Er zit nog een bodem dus....
Ik vraag me zelfs af of ik geademd heb tijdens het nummer....
Ik weet niet eens meer dat ik in de kamer in mijn eigen stoel zat... met Willem links en Babeth rechts van me....
Van de wereld geblazen.... in vervoering geraakt en er niet eens uit kunnen komen...
Tranen die biggelen zonder ze opgeroepen te hebben....
Zonder ze te hebben voelen aankomen...
En als dan het nummer afgelopen is naar buiten lopen... de stilte en het donker in om in de sfeer te blijven.... er nog niet uit te hoeven stappen...

En dan dit wonderlijks delen..... zoals het met mij gedeeld wordt via mijn WhatsApp en Facebook....
En weet je waar ik dan zo egoïstisch bang voor ben...
Stef Bos was eigenijk altijd voor een select klein gezelschap.... waaronder Willem en ik...
De mensen kennen wel "papa".... maar ach... verder is hij niet zo bekend...
Ik vrees dat hij dat nu wel worden gaat...
Ik gun een ieder het genieten hoor.... maar eigenijk zou ik best willen dat hij gewoon een klein beetje alleen voor en van ons bleef...

Het was zó mooi dat ik pas morgen voor een tweede keer durf te kijken.... bang dat anders de betovering van vanavond voorbij is...

Van..... zucht....
Voor een nauwelijks tv kijker als ik zijn er nu twee programma's waar ik dan wel graag naar kijk voorbij...
Wie is de mol... en.... Beste Zangers...
En dat terwijl de winter nog moet beginnen....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten