maandag 19 oktober 2020

19 oktober 2020

Dag van: 

Toevalig hadden we het er vandaag over...
Elke dag een gedichtje van Benji, elke dag een blog... en nee ik heb niet elke dag inspiratie...
Er gebeuren elke dag natuurlijk genoeg dingen... en gedachten zijn er voldoende... maar de lust dat leuk, anekdotisch, kritisch of satirisch op te schrijven, ontbreekt best regelmatig wel....
Het knappe van echte columnisten is dan ook dit wel te kunnen...
Dagelijks notabene....

Ik start mijn dag maar weer met de grafieken van corona...
En verrek... gezakt....
Niet snel genoeg wat mij betreft maar toch een beetje....
Het fijne van grafieken is dat ik het in één oogopslag zie... 
Als ze cijfers gaan noemen moet ik altijd nadenken...
Ze zouden meer in grafieken moeten weergeven eigenijk....

Hoefde ik alleen maar te staafjes te leren lezen... en de begrippen hoog en laag te kennen.....
Eventueel nog aangevuld met de keuren rood en blauw....

Nee geen golf lijntjes alsjeblieft... zo'n wirwarrig spinnenweb van een dronken tarantulla....
Die lijntjes die je dizzy maken...
Zelfs zo'n doolhof in een puzzelboek lijkt nog overzichtelijker dan die golf bewegingen in zo'n lijnen diagram....

Maar goed... belangrijkste is dat we weer zakken.... 
Oh wacht... intensive care opnames zijn wel gestegen....
Da's minder positief....

Dat is die plek waar je vooral niet terecht wil komen....
Maar weer positief is dat ik een vriendin hoor vertellen dat ze vandaag in een UMC was voor de laatste checkup voor de niertransplantatie (Ze doneert haar nier aan haar echtgenoot) en daar was het in het geheel niet druk ....
De UMC's houden ze zo veel mogelijk corona vrij...
Corona is voor reguliere ziekenhuizen...
Nou... daar wil je daar voorlopig niet belanden.... dat lijkt me duidelijk....

Van... visite... Willems oude stagiaire die nu inmiddels zelf juf is...
Het zijn die momenten waarop ik zie hoever Willem in een paar maanden tijd van dat onderwijs is komen te staan....
Als ik hem vraag hoe hij het vond antwoord hij alleen maar weer bevestigt te zijn in zijn goede beslissing....
Kon hij zich een maand geleden nog opwinden over het in zijn ogen onderwijsonrecht, nu hoort hij aan een hmmmt een beetje....

Van... nog meer visite....

Marleen... Marije....
Het heet nu niet meer 'met Ben' maar 'van Ben'....
En dat maakt dan wel weer de verbinding met nu 'zonder Ben'....
Nu mag je... van iemand zijn... als diegene er niet meer is...
Niets liever zelfs... 'van hem zijn' betekent zoveel als altijd verbonden zijn...

Alsof Benji zijn vernoeming voelt, ploft hij aan Marleens voeten... of kroelt dit het haar van Marije ....
Maar we gaan wandelen.... niet te ver.... niet teveel.... niet te lang....
Maar om het herfstgevoel te krijgen zouden zelfs drie stappen al voldoende zijn...

De bomen kleuren in tinten die met het uur weer anders zijn....
Oranje.... rood... geel.....
Diep oranje, diep rood, donker geel...
He grappig... diep geel klinkt dan weer niet...
Nog even en het bos kleurt bruin om daarna gewoon niet te kleuren.... maar plaats te maken voor kale takken waar nieuw leven z'n best doet om vóór de lente klaar te zijn.... om helder groen te kleuren...
Waar je op zijn beurt ook weer twintig schakeringen in hebt....

Maar paddestoelen zie ik niet...
Zou dat zijn omdat dit jonge aanwas is.... en natuurgebied in wording....?
Zouden schimmels daar de weg nog niet weten...?
Hun tijd afwachten zoals dat doen bij oud brood....
Ik heb geen idee... maar het moet haast wel...
Modder lag er wel... lange paden blubber....
En schaatsbaan van zand en water....

Je zal je poot maar breken daar in die gladde bende midden in het bos....
Dan kan je hinkend zelf de ambulance in..... met de kans dat je vervolgens je andere poot ook breekt...

Van... maar het was heerlijk...
En de honden genoten....

Van..... de avond voor mijzelf...
Willem eet bij een van zijn dochters....
Ik kan eten wat ik wil...
Niet dat Willem nou moeilijk doet met eten..... integendeel...
Maar één ding lust hij niet... zuurkool...
En laat dat nou mijn lievelingskostje zijn....
Dus hup... ik ga voor de zuurkool....
En voor breiwerk...
En voor een Harry Potter film....
Mijn dag was weer corona proof...!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten