dinsdag 27 oktober 2020

27 oktober 2020

Dag van:

Ja Willem, ik ga zo....
En haal die grijns van je gezicht....
Mijn antwoord op: "Moet je nog niet naar je werk?"....

Nog elke dag geniet hij volop van het feit dat ik ga werken en hij niet...
Met af en toe een dipje zoals gister maar daar is hij dus blijkbaar alweer snel overheen...

"Nou dag schat.... werk ze"...
Nou dag schat geniet ze....!!

Van.... stiekem moet ik er nog niet aan denken zelf met pensioen te zijn...
Oh... ik zou me wel vermaken hoor....
Breien, lezen, schrijven, reizen als corona dat toe zou laten....
Maar ik zou ook nog teveel de kinderen missen.... het lesgeven... iets kunnen betekenen voor hen die het zo nodig hebben....
En gewoon ook nog een maatschappelijke inbreng hebben...
Al heeft Willem dat laatste natuurlijk ook nog wel met zijn kerk gedoetjes....

Nee ik denk dat ik nog gillend gek zou worden van zomaar doen wat je wil en de tijd aan jezelf....

Ik geloof dat ik tegen die tijd zo iemand ben die op cursus moet ook om te leren hoe je met je pensioen en je man de hele dag om je heen om zou moeten gaan...
Waarschijnlijk moet ik dan nog een verlengingscursus hebben ook...
En daarna op herhaling gaan....

Van.... vandaag werken we weer over het bos... de paddenstoelen en natuurlijk de kabouters...
Maar toch hè.... als je me nu... op dit moment... zou vragen wat er anders is aan de jeugd van toen en nu.... dan zou ik volmondig 'de fantasie' zeggen....
Kinderen van nu zijn veel nuchterder lijkt het wel...
Onzin kabouters.... kleine mannetjes met rode puntmutsjes die in paddestoelen wonen...
Hoezo Okkie of David de kabouter...? 
Waanzin....
Sprookjes.....?????
Ze kennen ze echt niet meer....

Toevallig laat ik 's middags een film over de Efteling zien met natuurlijk het sprookjesbos....
Het eerste wat een slimme kleuter zegt 'nee juf... saai....de python....'


Sprookjes zijn uit.... helden uit tekenfilms (sponge bob en pappa pig) of computerspelletjes (Mario en Sonic) zijn de hit....
En daar komt ook vast wel fantasie bij kijken... maar in mijn oude ogen toch anders hè...

Ja, ik weet heus wel dat sprookjes belerende, moraliserende verhalen zijn... nou en....
Wat was daar mis mee ...?
Nee... die schreeuwerd van een sponge bob... die is nogal lekker bezig....

Lief, zachtaardig, belerend, knus en kneuterig, romantisch, het kan allemaal niet meer....
Het moet van deze tijd... schreeuwerig, ophitsen, protesterend en tegendraads...

Kabouters waren ondeugend... leuk ondeugend en soms bekijk onhandig en klunsig....
Maar ze zorgden altijd dat het weer goed kwam.... of betuigden spijt...
Tekenfilm helden zijn boos, druk, stout, en ze kunnen alles en hebben altijd gelijk....
(Kort door de bocht dan...)
Woezel en Pip is te zoetsappig...... te lief...
En Nijntje... gut juf... alsjeblieft geen Nijntje....!!!!


Weet je wat ook zo in is.....
Reclame filmpjes over surprise eieren of play doh klei....
Ook zo'n fenomeen dat ik niet ken uit eigen jeugd...
Tuurlijk hadden wij wel reclame.... maar geen eindeloze YouTube cyclus van mensen die surprise eieren uitpakken.....

Van..... als ik een sprookje voorlees is niemand geïnteresseerd....
Ook Jip en Janneke doet het niet meer zo goed....
Wel boeken met griezel verhalen....
Kinder horror....
Terwijl... me dunkt .... de boze wolf toch echt geen vriendelijk wezen was als hij zomaar je oma opeet....
En ook de reus van Klein Duimpje was nou geen personage om in het donker tegen te komen...
Maar nee... geen reuzen... geen wolven...
Nou oké... een weerwolf dan....

Van... kinderliedjes.... op een grote paddenstoel is uit...
Kinderdisco is in....

Liedjes over jezelf... je lijf... tanden poetsen... ziek zijn....dance moves.....
Als het maar over hier en nu gaat en niets met fantasie te maken heeft...

Ik mis het....!!!
(Dus toch met pensioen???? Hihi)....

Van.... acht weken zijn we op weg met de klas...
Dit jaar een jaar met wel heel gecompliceerde achtergronden...
Nog steeds heb ik zoals ook vandaag, een dag met meer tussendoor overleggen... aanvragen.... etc... dan les momenten....
Ik moet eraan wennen....
Nog steeds ben ik meer manager om ondersteuners te coördineren en taken te verdelen dan dat ik met de kinderen dingen doe....
Ik moet eraan wennen.....

En toch geniet ik er wel van...

Van.... tegenwoordig kom ik thuis in een schoon huis....
Willem houdt de boel goed bij....

Hij heeft er schik in sinds we nieuwe huisraad hebben....
Ik plof dan die ook in een stoel, geniet er een paar seconden van en sukkel in een powertukkie....
Heerlijk!!!
Geen stress... geen "Ik moet nog zuigen... stoffen... boenen"....
Nee rust...
Zo hou ik dat werkleven nog wel even vol...!

Van... persconferentie....
Oooooooooooh nee ..... persmoment....
'Zoek de verschillen' zal ik maar zeggen....
Ik vind er 1...

Ze staan op een andere plek... andere achtergrond dus...
Volgens mij is de rest gelijk gebleven....

Van... heimelijk genoegen...
Samen naar 'met het mes op tafel' kijken...
En meer vragen goed hebben dan Willem....
Ik kan er van genieten....

Van... uiteindelijk trek ik deze avond toch wel aan het kortste eind.... Willem gaat voetbal kijken.... champions league.....
Toch zal hij eerst tante Bets morgen bevrijden die zich onder de bank gewroet heeft... in een gat in de bank.... en er niet meer uit komt....
En waar we dankzij Blitz achterkomen...
Wat een hond is het ook....


En kijk aan... Willem plakt meteen het gat in de bank...
En.... hij vervangt de lamp in de hal....

Tjonge dat ik het allemaal toch nog beleven mag....
Dan mogen tegenwoordig programma's als; first dates,  love island en weet ik veel wat voor moderne programma's er allemaal zijn om je  aan de ideale man te helpen... zijn....
Doe mij maar gewoon die prins op het witte paard....
Ook misschien dan wel af en toe een horror story.... maar altijd een happy end...
Hahaha.....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten