vrijdag 2 oktober 2020

2 oktober 2020

Dag van:

Zo'n vrije vrijdag is eigenijk altijd een ongelofelijke uitslaapdag......
Keurig op tijd word ik wakker.... ik zou zo naar mijn werk kunnen gaan zonder me ook maar verslapen te hebben.... maar die eerste seconde dat je beseft dat je vrij bent,... en je je omdraait... is het een compleet andere dag geworden....
Omgedraaid betekent doorslapen....
Doorslapen tot een onmogelijk tijdstip...
Een tijdstip dat uiteindelijk door de man de huizes wordt bepaald door een welgemeend " het is nu wel tijd om je bed uit te komen".....
Deze woorden worden dan wel of niet vergezeld met een dampende mok koffie....

Vandaag heb ik dus de mazzel dat man MET koffie aan het bed staat....
Maar dan zijn we er nog niet beste mensen....
Absoluut lief zo'n mok vol heerlijke koffie natuurlijk, maar......
Meestal betekent dit dat er iets achteraan komt...
Zo ook vandaag...


"Ik wil eigenijk wel naar het winkelcentrum om kleren te kopen en schoenen"....
Meneer wil dus shoppen...
En om dat te verzachten komt er bij....
"En misschien kunnen we dan ook lunchen in dat leuke restaurantje"....

Van... aankleden dus en me voorbereiden op een enthousiast beginnend maar al snel klagend manspersoon na de tweede pasbeurt of het niet kunnen kiezen tussen twee paar schoenen....

We gaan.... enthousiast beginnend dus....
Willem met een broekzak vol bonnen die nog van zijn afscheidsfeest afkomstig zijn....
Een pakket dat voor de helft uitgedund had kunnen worden als hij de bol.com en theater bonnen had thuis gelaten.... maar dat terzijde....

Van.... Waarom ik nou juist hier moet parkeren en niet daar....?
Nou Willem... omdat dit het midden van het winkelcentrum betreft.... en ik, jou kennende,  geen zin heb om van noord naar zuid en oost naar west en weer opnieuw te moeten lopen....
Nu hoef ik dat maar slechts één keer en anders twee keer....

En een kompas naald hebben ze ook niet voor niks in het midden gezet Willem...
Daarbij komt... ik ken immers mijn pappenheimer.....

Van... laten we voorop stellen dat mannen door vrouwenogen bekeken,  niet logisch winkelen...
Willem begint met..."Ik heb zo'n dorst.... ik heb echt dorst.... had ik eigenijk thuis aan moeten denken... maar oh wat heb ik een dorst... en ik heb eigenlijk ook maar één keer gegeten.... goh ja trek heb ik ook... laten we naar dat restaurantje gaan...."
Dat is dus één....

Ten tweede... met goed gevulde maag en blaas en dus van maat xl naar xxl maar laat ik dat maar niet zeggen....vertrekken we weer....
Hij loopt langs de vitrine met kip...
"Ik lust vanavond wel kip"....
Prima Willem... halen we eerst jouw kip....
We lopen voorbij de schoenenwinkel.... waar we dus eigenijk in eerste instantie voor naar het winkelcentrum gingen.... 

Dan met dampende kip in de tas lopen we naar de schoenenwinkel...
De eerste....
Willem bekijkt schoenen.... mooie en minder mooie....
Hij twijfelt...
Toch maar een andere winkel....


Nou ging hij voor dure schoenen.... hij heeft immers bonnen.... maar ach... ik draag ze toch alleen voor mijn optredens.... zonde eigenijk....
Ik ben het niet helemaal met hem eens maar een winkelende Willem inmiddels kennende, bevestig ik zijn logica....

Van... volgende schoenenwinkel...
Hij kijkt... ik zoek en vind....
Dat gaat eigenijk altijd zo....
In een veelheid van aanbod ziet Willem niks meer....
De grijs met blauwe staan geweldig....
Maar die andere vindt hij ook mooi...
Die hebben ze ook in groen... een vet gaaf kleurtje maar behoudend modebewuste Willem heeft niets om daarmee te combineren...
"Moet dat dan.... ik draag ze toch gewoon onder een spijkerbroek?".....
Het zou leuk zijn Willem als in je overhemd dan dat groen terugkomt...
"Wat een flauwekul!".....
"Ik koop ze gewoon allebei...."
"Of nee... eigenijk onzin..."
En dat is het moment dat in Willem zich de clown ontvlamt....
Hij loopt op één groene en één grijze schoen door de winkel..... loopt naar de kassa...."kan ik ook gewoon één groene en één grijze kopen.....?"
De kassa medewerker lacht... de verkoopsters ook... en ik mompel 'ten behoeve van het Alzheimer fonds wel....
Willem doet één schoen uit en strompelt door de zaak....
"Mevrouw deze schoen loopt zo raar"....
Waarmee ik maar wil zeggen dat shoppen met Willem wel iets van je tijd en geduld vergt...
Zeker als je zoals ik niet echt een shopper bent....


Van... met grijze schoenen in de tas bij de kip, en twee bonnen lichter,  lopen we naar een overhemden winkel....
"Deze vind ik mooi "... hoor ik hem zeggen...
Hij bekijkt het prijskaartje....
"Ik vind hem toch niet zo mooi".... overhemd terug in het rek...
En inderdaad.... bonnen of niet €70.00 euro voor een overhemdje vind zelfs ik ook iets overdreven....
Maar... Willem loopt terug... pakt het overhemd en past....
Eerlijk is eerlijk... het staat hem geweldig....
Vind ik....
Hij niet....
"Het is wel mooi stretch.... en de kleur is mooi..... past ook precies qua lengte...."
Nou dan zou ik hem nemen Willem....
"Maar wat vind jij dan?"....
Ik voel zijn twijfel...
Zomaar je imago van meester naar kunstenaar omgooien is ook niet niks natuurlijk...
Van je saaie unieke kleur blousje naar een getailleerd stretch overhemd met moderne opdruk is misschien net een stap te ver...
En als ik nou WAUW zeg, hangt er straks een overhemd a 70 euro in de kast omdat het nooit gedragen wordt....
"Nou zeg dan wat"....
Tja Willem ik......
"Zie je wel jij twijfelt ook"....
Naar de reden is hij niet nieuwsgierig....
Het volgende overhemd is te krap... te druk.... niet bij hem passend....'je denkt toch niet dat ik dat aandoen... stomme bloemetjes....rare figuurtjes.....
Volgende winkel....


Van..... de winkel waar hij nooit heen wil maar er altijd slaagt.... Van Dal....
Al menig chique overhemd omdat hij iemand moest trouwen en waar hij trots op is het te dragen,  komt daar vandaan.....

De super gave bloemen overhemden zijn nog een stap te ver merk ik al gauw...
Terwijl ik ze zelf zo mooi vind...
Maar dan pak ik het overhemd met verfklodders.....
Wedden dat hij dat apart vindt....
Nou meer dan dat.... hij is er op slag verliefd op....
Een écht kunstenaars hemd...
Mijn kleuters hadden het zo voor hem kunnen maken.....
Iets goedkoper zelfs....

Ik loop de winkel nog eens door en vind nog wat mooie exemplaren....
Het voordeel is natuurlijk dat hij nu al wat excentrieker spul heeft aan gehad...
Hij is al ietsje gewend aan anders dan anders en out of the box .....
Hij is dan ook weg van twee van de door mij uitgezochte overhemden...
Pik in... bonnen zat...
En met een overgelukkig hoofd loopt hij naar de kassa....


Van..... en dan die mededeling...
Meneer wij accepteren geen bonnen...
Wij hebben onze eigen bonnen....
En dan dat hoofd van die eigenaresse en dat van Willem....

Ik breek de stilte....
'Dit overhemd krijg je van mij Willem... de andere twee moet je zelf doen... of niet natuurlijk....
Maar van de verfspetters kan hij al geen afstand meer doen ....
Al zij het met een zuur gezicht....
Hij legt het andere aan de kant....
Helaas pindakaas....
Wie weet na een volgend optreden.... dan heb je weer wat verdiend...

Van.... enfin....
Toch blij loopt hij de winkel uit...
Wat zal hij de blits maken bij zijn volgende optreden....

Van... de avond verloopt rustig...
Gezellig bed and breakfast kijken.... waarvan hij dacht er niks aan te vinden maar het toch wel leuk vindt...
Andere keren ging hij met de honden lopen als ik keek...
Nu is het alweer donker buiten.... er valt er niks te lopen....


We hebben het nog over de winkel ervaringen... en hoe stom het is dat je niet overal met bonnen terecht kon...
"Die eeuwige versnippering Wampie en die polarisatie"...
Ach Willem... gun die ondernemers in deze barre tijden ook wat...
En die opmerking raakt hem...
Hij kan zich er bij neerleggen nu....

Van... ik lig net in bed als ik Willem op zijn Zweedse klompen de trap op hoor stampen...
"Ik heb een mailtje gehad Wampie... van die winkel.... van Van Dal....
Ik heb daar een cadeaubon laten liggen... die kan ik morgen afhalen bij de kassa...."
Goh wat lief dat ze je mailen...
"Ga je morgen dan weer mee naar het winkelcentrum...?"...
(HELP!!!!)
"Dan haal ik dat andere overhemd toch ook maar...."

Pffft.....
Eens kijken hoe laat hij morgen naast mijn bed staat....
Ik vermoed zonder koffie....







1 opmerking:

  1. Whahahaaaaa, ik heb je column hardop voorgelezen aan John, zalig zalig 😊😊❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen