zaterdag 3 oktober 2020

3 oktober 2020

Dag van:

 Dies Saturni..... oftewel zaterdag.... ofwel dag van Saturnus..... god van de landbouw....
En mocht je nou je afvragen waarom dat nou juist zijn zaterdag was....
Ik moet je het antwoord schuldig blijven want dat staat dus weer nergens vermeld....
Aangezien boeren de hele week hard werken, had elke dag wel zaterdag kunnen heten...
Dat zal het dus wel niet zijn...
Of het zou zo moeten zijn dat zaterdag... sabbat... rustdag was...
En dat dus dat de landbouw stil lag....
En dat lijkt me dan weer een plausibele reden.... al kan ik me niet voorstellen dat het joodse geloof en de Griekse goden ook maar enige affiniteit met elkaar hebben...

Van.... en wat we deze zaterdag zoal doen....?
Nou wakker worden onder een rode hemel.... kort weer inslapen en wakker worden onder een grijze natte hemel....
Zoveel kan er dus gebeuren in twee uurtjes extra slaap...


En ondanks dat Willem nog heerlijk lang is weg geweest met de honden, betekent grijs weer Netflix aanzetten...
Ja, ja... weer moeten ook terug naar het winkelcentrum... maar first things first....
Ik weet niet hoeveel seizoenen '24' hij aan het kijken is....
En ik ben vergeten voor de hoeveelste keer hij ze bekijkt.... maar hij doet het dus wéér.....

Ik moet nog twee babywantjes en dan is de complete uitzet; boxpakje, vest, slofjes, muts en wantjes af....
Allemaal in mintgroen....
Ik brei me dus te pletter afgewisseld met naar het toilet gaan als er weer een zoveelste martel scène in beeld verschijnt....
"Dat maakt me rustig Wampie" krijg ik als antwoord op mijn vraag,  hoe het komt dat hij ernaar kan kijken....
Het maakt me rustig... Pffft... vingers afhakken... ogen uitsnijden..... elektrische schokken toedienen....
Maar het maakt hem dus rustig....


Van... dan is het tijd om naar het winkelcentrum te gaan....
En...."Ik ga toch maar niet dat overhemd halen Wampie"....
"Ik heb nog een lunch bon.... zal ik die meenemen?"....
Nou Willem... ik zou het niet wagen op zaterdag....

Mondkapjes op en het winkelcentrum in...
"Zo nu eerst een kop koffie"....
Willem ik zou het niet wa.....
"Moet je kijken wat druk... belachelijk..."
Ik zei het toch....
"Dan wil ik haring...."
Het wordt dus de visboer....
"En een lekkerbek...."
Het blijft dus de visboer....
En een praatje met een buurman die na 50 jaar huwelijk plots weduwnaar geworden is...
Nou niet direct een zaterdag middag praatje voor op een winkelcentrum boven de geur van haring met ui....
En een praatje met mijn vroegere klassen assistente...
Voor wie we de Alp ooit opgelopen zijn....
Heerlijk om zo even bij te beppen maar eigenijk ook niet voor tussen de drukte van, naar zweet vermengd met regen ruikend winkelend Arnhem....
En terrasjes zitten echt nog vol....
(Is ook niet zo moeilijk als je bedenkt dat de helft van de tafeltjes zijn weggehaald in verband met corona maatregelen)....

Van... enfin... de bon ophalen... groene laarsjes

aanschaffen.... ik heb namelijk wel kleding waar grutten onder past... en dan de boekenwinkel in...
Willem verruilt zowaar zijn eeuwig jaarlijkse Amnesty agenda in voor een buurman en buurman weekplanner....
"Dat is me zo goed bevallen Wampie... dan heb ik tenminste overzicht in dingen die ik afgesproken heb...
En ik zie het boek waar ik al weken verliefd op ben: de jongen, de mol, de vos en het paard.... Van Charlie Mackesy....
'Wat wil jij worden als je groot bent?' vroeg de mol. 'Lief,' zei de jongen. 'De jongen, de mol, de vos en het paard' van Charlie Mackesy is een moderne fabel voor jong en oud. De 100 illustraties en de poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen de jongen en de drie dieren. De universele lessen die ze samen leren zijn stuk voor stuk levenswijsheden. De Nederlandse editie van 'The Boy, the Mole, the Fox and the Horse' is prachtig vertaald door Arthur Japin, waardoor de teksten nog dichterbij komen. Een moderne klassieker, die je kijk op het leven verandert.

Nou wil ik niet direct zeggen dat de kijk op mijn leven veranderd is die het lezen van het boek...
Ik denk namelijk dat we aardig op dezelfde golflengte zitten...
Ik vind het wel een 'must have' in de boekenkast...!
Nou en oké.... Willem is gul met z'n bonnen vandaag.. dan ook nog maar een Karin Slaughter boek erbij....
Euh... het was toch kinderboekenweek hihi....

Maar de kleinkinderen heb ik natuurlijk allang boeken gestuurd online....
Dat doe ik immers elk jaar....

Van.... Willem heeft het goed bekeken...
Zet mij maar eerst af bij de honden... je weet nooit wat ze anders weer uithalen....

(Alsof ze dat dan niet allang nu gedaan zou hebben)...
Nee Willem... het is meer zo van.... doe jij naar boodschappen in de regen dan blijf ik lekker binnen...

Van... we verdiepen ons weer in "Wie is de mol"......
Weten bijna zeker dat....??..... de mol is..... of toch....?.... maar misschien....!....

Eén mutsje en wantje heb ik in ieder geval af....
Morgen de tweede en morgenmiddag naar een concert...
Een concert van een zingende harpiste...
Niet meer dan dertig mensen en met mondkapje...
Ik hoop die harpiste niet....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten